रीतिलार्इ विभिन्न अाधारमा वर्गीकरण गर्ने यसको संख्या तोक्ने कार्य अाचार्यहरूले गरेको पार्इन्छ । भरतले रीतिलार्इ प्रवृति शब्दको प्रयोग गरेका छन् । भामह ,दण्डी र कुन्तकले यसलार्इ मार्ग भनेका छन् । वामन , रूद्रट ,अग्निपुराण कार , भोजराज र विश्वनाथले यसलार्इ रीति नाम दिए । उद्भट र मम्मटले वृत्ति शब्दको प्रयोग गरे भने अानन्दवर्धनले सङ्मटना र राजेश्वरले यसलार्इ वचन विन्यस क्रम भनेका छन् । यसरी विभिन्न अाचार्यहरूले अाफ्नो- अाफ्नो तरिकाले नामाकरण गरेका छन् । यसमा अाचार्य वामनलार्इ यसको प्रणेता मानिन्छ र यसलार्इ रीतिका नामले चिनिन्छ । जसरी नामाकरणमा भिन्नता देखिन्छ त्यसरी नै रीतिलार्इ वर्गीकरण गर्ने क्रममा भरत , भामह र वाणभट्टले प्रदेशलार्इ अाधार वनार्इ रीतिको प्रकारको नामाकरण दिए । गुणलार्इ अाधार मान्ने अाचार्य दण्डी ,वामन र भोजराज हुन । त्यस्तै पदरचनार्इ अाधार द्भटले माने । समासलार्इ अाधार वनाउँने रूद्रट , अग्निपुराणकार , अानन्दवर्धन हुन । कवि स्वभावलार्इ अाधार कुन्तकले माने भने राजशेखरले वाक्य गठन र विश्वनाथले चाँहि वर्ण विन्यासलार्इ यसरी रीतिको प्रकारको नामाकरणलार्इ पनि एउटै चिजलार्इ अाधार वनाएको छैन । यसमा वामनको सिद्धान्तलार्इ बढि महत्त्व दिएको हुनाले उनकै विचारलार्इ सर्वमान्य मान्दै रीतिका प्रकारहरूलार्इ यसरी वर्गीकरण गरिएको छः-
क)वैदर्भी रीति
ख) गाैणी रीति
ग) पञ्चाली रीति
क)वैदर्भीरीतिः -
वैदर्भीरीतिको प्रमुख अाधार गुण हो । अधिकांश अाचार्यहरूले यसलार्इ सर्वश्रेष्ठ रीतिका रूपमा स्वीकारेका छन् । दोष रहित ,समस्त गुणहरूले पूर्ण ,विणाकत्र जस्तो सुमधुर स्वरयुक्त रीति नै वैदर्भी रीति हो । भन्दै वामनले चिनाएका छन् । यसमा काटेमारेका अक्षर ,झुण्डिएका ,मुन्टिएका ,नासिक्य र श्रुति कटुवर्ण (ङ,च,ण,ट ,ठ , ड, ढ) बाहेकका वर्णहरूको संयुक्त संरचनावाट सुमधुर माधुर्यको सिर्जना गर्ने प्रवृत्ति रहन्छ । सुकुमार र कोमल गुणले युक्त यस रीतिले शृङ्गार ,करूण र शान्त रस धारण प्रभाहित गर्छ । यो प्रवृत्ति विशेष गरि विदर्भ देशका स्रष्टाहरूले अनुशरण गर्ने भएको हुनाले पनि यसको नाम विदर्भवाट वैदर्भी रहन गयो । यसमा माधुर्य गुणवाट बन्ने समासहिन अथवा दुर्इ पदे समास युक्त पदरचना रहनु यसको अर्को प्रवृत्ति मानिन्छ ।
यसरी वैदर्भी रीतिमा पढ्दा र सुन्दा अानन्द अाउने पद रचना र मधुर गुणको प्रयोग भएको हुन्छ । यसलार्इ उद्भट र मम्मटले उपनागरिका वृत्ति र कुन्तकले सुकुमार मार्ग भनेका छन् ।
उदाहरणः-
हे नारायण के भयो ?जुन कुरा नहोस भन्थे त्यहि भयो
छैनाै संगिनी तिमी कि अहिले संसार छैन यो ।
ख) गाैणी रीतिः-
पाठक तथा भावकको चित्तलार्इ उत्साह द्वारा विस्तारित पार्ने किसिमको तेजिलो अोजगुणले युक्त ,कठोर पूर्ण वर्णहरूको उपस्थिति रहेको पद रचना जसमा दीर्घ समासको प्रयोग र ट वर्णको वर्गीकरण(ट,ठ,ड,ढ,ण)वर्णहरूको र संयुक्त व्यञ्जनहरूको प्रयोग गरिन्छ । यसमा अोज र कान्ति गुण हुन्छ भने वीर विभत्स र राैद्र रसमा वढी उपयोगी मानिन्छ । यो रीति गाैडी प्रदेशको प्रचलित रीति भएको हुनाले यसको नाम गाैणी रीति रहन पुग्यो । यसलार्इ उद्भट र मम्मटले पुरूषा वृत्ति र कुन्तकले विचित्र मार्ग भनेका छन् । भावको अोजता रगम्भिर्यता वाट मानवीय चित्तलार्इ उत्साहद्वारा विस्तारित पार्ने क्षेमता नै यसको विशेषता हो ।
उदाहरणः-
प्रचण्ड ,चण्ड वीरले अनन्त जण्ड शब्दले
गिँडेर रूण्ड -तुण्ड नै अनन्त अण्ड वण्डले - देवकोटा
ग) पञ्चाली रीति ः-
पञ्चाली रीतिमा ज्यदा कठोर पनि नहुने र ज्यादै नरम पनि नहुने मध्यम खालको शब्दको गडगडाहट र दीर्घ समास युक्त पद रचना पनि हुँदैन नत यसमा वैदर्भी रीतिको जस्तो विणाको सुमधुर स्वर पाइन्छ । यसमा मध्यम खालको शब्द प्रयोग गरिन्छ । यसमा अोज र कान्तिको अभाव रहन्छ । जसमा माधुर्य र साैकुमार्य गुणले रीतिलार्इ डोर्याएका हुन्छन ।यसको प्रचलन पञ्चाल प्रदेशमा भएको र त्यस प्रदेशका काव्यकृतिमा प्रकटहुने अभिव्यक्ति शैली नै पाञ्रचाली रीति हो ।
उदाहरणः-
हेराैला त्यो हुरी भएर अाउने छ ।
तिमी पात भएर पछ्याउने छाै ।- गोपाल प्रसाद रिमाल
It is the task of the Acharyas to classify the rituals on different grounds and to determine its number. Bharat has used the word ritual for instinct. Bhamah, Dandi and Kuntak have called it the way. Vaman, Rudrat, Agnipuran Kar, Bhojraj and Vishwanath named it Riti. Udbhat and Mammath use the word Vritti, while Anandavardhana calls it Sammatana and Rajeshwar calls it the word sequence. Thus the various Acharyas have been named in their own way. Acharya Vaman is considered to be its pioneer and it is known as Ritika. Just as there is a difference in the naming, in the process of classifying the rituals, Bharat, Bhamah and Vanabhatta gave the type of naming to the province as a basis. Acharya Dandi, Vaman and Bhojraj are the basis of merit. Similarly, Aadhar Dbhat accepted the post. Rudrat, Agnipurankar, Ananda Vardhan are the basis of Samas. Kuntak believes that the nature of the poet is based on the same thing as Rajasekhara's sentence formation and Vishwanath's alphabetization. Since more emphasis is placed on Vaman's doctrine, the types of rituals are classified as follows:
A) Vaidarbhi ritual
B) Singing style
C) Panchali ritual
A) Vaidarbhiriti: -
This is the main basis of Vaidarbhiriti. Most of the Acharyas have accepted this as the best practice. The Vaidarbhi ritual is the flawless, full of all virtues, the melodious tone like Vinakatra. Saying that, Vaman has identified. It has a tendency to create a melodious melody through the combined structure of the characters except the cut letters, hanging, muntiye, nasikya and shruti katuvarna (e, ch, n, t, th, d, d). With its gentle and gentle qualities, this ritual influences the holding of beauty, compassion and calm juice. This trend was especially followed by the creators of Vidarbha, hence the name Vaidarbhi from Vidarbha. Another tendency of it is to have a compound without melody or a compound with two verses.
In this way, while reading and listening in Vaidarbhi style, verses are composed which bring joy and sweet qualities are used. Udbhat and Mammat have called it suburban instinct and Kuntak has called it Sukumar Marg.
Example: -
Hey Narayan, what happened?
There is no world like this right now.
B) Singing style: -
A verse composition with the presence of sharp, full-bodied characters with a kind of fast-paced quality that expands the mind of the reader and the reader with enthusiasm. It has Oj and Kanti qualities and is considered to be more useful in Vir Vibhats and Raidra Rasa. As this ritual is the prevalent custom of Gaddi province, its name became Gaini ritual. Udbhat and Mammat have called it Purusha Vritti and Kuntak has called it a strange path. It is characterized by the ability to expand the human mind with enthusiasm through the intensity of emotion.
Example: -
Prachanda, Chand Veer uttered the word Anant Jand
Ginder Rund - Tund Nai Anant And Vandale - Devkota
C) Panchali Rite: -
In the Panchali style, there is no rhetoric of medium type words that are neither too hard nor too soft, nor is there a composition of verses with long compound, nor does it have the melodious sound of a harp like the Vaidarbhi style. It uses a moderate word. It lacks Oz and Kanti. In which the ritual is guided by the virtues of sweetness and serenity. It is prevalent in Panchal Pradesh and the style of expression that appears in the poetry of that region is Pancharali ritual.
Example: -
Look, that storm is coming.