रविवार, 14 नवंबर 2021

छन्द Follow बटनमा थिच्नुहोस् 👇👇👇.

परिचय

 छन्द शब्दको व्युत्पत्ति छदि संवरणे धातुमा इयसुन् प्रत्यय लागेर  र छदि अाह्रलादनेमा अच् प्रत्यय लागेर भइको हो । अघिल्लोको शाब्दिक अर्थ अाकाशले सबैतिर ढाँक्नु र पछिल्लोको शाब्दिक अर्थअानन्द दिनु हुन्छ । प्रस्तुत शन्दर्भमा अानन्द दिनु बढि उपयोगि हुन्छ । लयको नियमित र अनुशासित प्रस्तुति र त्यसले दिने अानन्दलार्इ  समग्रमा छन्दका रूपमा चिनिन्छ । छन्दलार्इ लय पनि भनिन्छ । छन्द सम्भन्धि पहिलो ग्रन्थ छन्दसूत्र हो । यसका लेखक अाचर्य पिङ्गल हुन् । उनी पूर्वीय छन्दशास्त्रका अादि अाचर्य मानिन्छन् । छन्द सम्भन्धि मान्यता पाश्चात्य साहित्यमा पनि रहेको देखिन्छ । अंग्रेजीमा यसलार्इ भर्स भनिएको छ । यो कविताको प्रण तत्व हो । कवितालार्इ अन्य विधाबाट छुट्याउने मूल अाधार छन्द र लय हो । 

        छन्दको अर्थ काँटछाँट भन्ने बुझिन्छ ।अर्थात वर्णहरूलार्इ काँटछाँट  गरेर नियममा बाँधेरअाकर्षण र मिठास ल्याउन सक्ने  क्षमता छन्दमा रहन्छ । यसले सबै मुक्त र तन्मय बनाउने गेयताको जाँदू गरेको हुन्छ । छन्दमा ह्रश्व दीर्घ वर्णको गडना हुन्छ । यसलार्इ गण पनि भनिन्छ । ह्रश्वलार्इ लघु भनिन्छ र यसलनर्इ (I) चिन्हले संकेत गरिन्छ । दीर्घलार्इ गुरू भनिन्छ र यसलार्इ (s) चिन्हले संकेत गरिन्छ ।

 छन्द शास्त्र अनुशार नेपालीमा ह्रश्ववर्णहरू - अ , इ , उ ,ऋ स्वर र तिनिहरूसँग मिलेर अाउने (क,कि, कु कृ अादी) लघु र दीर्घकारहरू र तिनीहरूसँग मिलेर अाउने  वर्णहरू गुरू मानिन्छन् । कविता रचना गर्दा ह्रश्व लेखिए पनि  दीर्घता जस्तो देखिए पनि ह्रश्व हुने केहिअवस्थाहरू यस प्रकार छन् ः-

१. संयुक्त अक्षर प्रयोग भएका शब्दहरूको  उच्चारणमा अघिल्लो ह्रश्ववर्णसँग पछिल्लो हलन्त वर्णपनि सँघै उच्चारण भएमा अघिल्लो वर्ण ह्रश्व भएपनि दीर्घ नै हुन्छ । जस्तैः- अन्धा, वक्ता , सक्छ अादिमा अ, व , स दीर्घ हुन् ।

२. संयुक्त व्याञ्जन भएपनि उच्चारणमा अघिल्लो वर्णले पछिल्लो वर्णलार्इ तान्न नसकेमा ह्रश्व नै हुन्छ । जस्तै ः- वोल्यो , उज्यालो,अध्यारो अादी 

३. अन्य, अन्याय ,अादी शब्दमा न् को द्वित्व उच्चारण हुने हुनाले यी शब्दमा अाएको सुरूको अ दीर्घ हुन्छ ।

४. हरेक पाउमा अन्तिम अक्षर ह्रश्व भएपनि दीर्घ हुन्छ र दीर्घ भएपनि दीर्घ नै हुन्छ । 

जस्तै ः-पढ्न तयारी छाैँ नाथ । 

    पार लगाउ करूणा साथ ।।

यस पंतिमा अाएका अन्तिमका दुर्इ थ दीर्घ हुन्छ । 

गण विचार

छन्दका लागि गणको सबैभन्दा मूख्य भूमिका रहन्छ । पिङ्गल शास्त्र अनुशार गण निर्माणको लागि यस्तो सूत्र छ ः- 
यमताराजभानसलगु
यस सूत्रका अनुशार छन्दमा यगण,मगण,तगण,रगण,जगण,भगण,नगण,सगण गरि अाठअाेटा गण र एउटा लघु तथा एउटा गुरू वर्ण हुन्छन् । उक्त सूत्र अनुशार ३/३अोटा अक्षरहरूका दरले गण गण छुट्याइन्छ । 
य - यमाता - Iss
म - मातारा - sss
त - ताराज - ssI
र- राजभा - sIs
ज - जभान -IsI
भ - भानस -sII 
न - नसल - III
स - सलगा -IIs 
ल - I
गु - s

अाधारभूत छन्दका तत्वहरू 

१.लयः- लयको शाब्दिक अर्थ गति हुन्छ । प्रकृतिमा पनि अाफ्नै किसिमको लय हुन्छ । समान गति नै लय हो । नियमित र व्यवस्थित संगितात्मकता वा उच्ारण वर्णको निरन्तरता लय हो । मात्रा मिलाएर छन्दमय भयोभने त्यो कवितामा लय हुन्छ । छन्दमा गलत स्थानमा विराम परे भङ्गको दोष लाग्छ  ।  लय कविताको (गीत) अान्तरिक भावावेग हो । यो छन्दसँग जोडिएको हुनाले यसलार्इ छन्दको तत्वको रूपमा लिइन्छ । 

२. यतिः- कविता वा गीत वाचन गर्दा जहा विश्राम हुन्छ  वा रोकिन्छ त्यसलार्इ यति भनिन्छ । छन्द अनुशार कवितामा विश्रामको स्थान अलग अलग हुन्छ । छन्द बन्नको लागि यतिको भूमिका पनि महत्वपूर्ण रहेको हुन्छ । कुन छन्दमा कहाँ यति हुनुपर्छ भनि तय गरिएको हुन्छ । 

३. चरणः- सामान्यतय पद्य कविताका सन्दर्भमा चार पंति मिलेर एउटा श्लोक बन्दछ । कवितामा रहेको त्यहि पंति वा हरफलार्इ नै चरण भनिन्छ । यसलार्इ पाउ पनि भन्ने चलन छ । छन्दयुक्त कवितामा निश्चित वर्ण,अक्षर वा मात्रा मिलाएर चरण निर्माण गरिने गरिन्छ । 

४. पंतिपुञ्ज / श्लोकः- श्लोक भनेको अनुच्छेद हो । गद्य विधामा अनुच्छेद हुन्छ भने कवितामा श्लोक हुन्छ । सामान्यतय चार पाउको एक श्लोक हुन्छ । तर कहिलेकाहि दुर्इ पाउको पनि एक श्लोक पाइन्छ । गद्य कवितामा पंति पुञ्जले चिनिन्छ ।यसमा यतिनै अक्षर ,वर्ण, मात्राको क्रमले  पंतिपुञ्ज हुनुपर्छ भन्ने मान्यता छैन । यसमा केवल एकै प्रकारको भावावेग ,कथन , अभिप्राय तथा अर्थगत एकता हुनुपर्छ । 

छन्दका प्रकार

१.शास्त्रीय छन्द

२.लोक छन्द

३.मूक्त छन्द

४.अागन्तुक 

१.शास्त्रीय छन्दः-

     संस्कृत काव्यशास्त्रद्वारा निर्धारण गरिएको छन्दलार्इ शास्त्रीय छन्द भनिन्छ । यसलार्इ पनि वार्णिक र  मात्रिक गरी दुर्इ भागमा विभाजन गरि अध्यायन गर्न सकिन्छ । 

क. वार्णिक छन्द

निश्चित वर्ण वा अक्षर संख्याको संयोग गरिएको छन्द वार्णीक छन्द हो । यसमा गण अनुशार लघु र गुरू मात्राको संयोग गरिएको हन्छ । वार्णिक छन्दका प्रकारहरू यसप्रकार छन्ः-

क. अनुष्टुप छन्दः-

अाठ अक्षरको एक पाउ हुन्छ ।

३३ अक्षरको १२ श्लोक हुन्छ । 

४ अोटै पाउमा छैटाै अक्षर गुरूहुन्छ ।

      प्रत्येक पाउको पाँचाै ह्रस्व छैटाै दीर्घ, पहिलो र तेस्रो दीर्घ दोस्रो र चाैथोमा साताै ह्रस्व हुनुपर्छ अरू अक्षर हस्व दीर्घ जे हुँदा पनि हुन्छ । 

ख.इन्द्रवज्रा छन्दः-

११ अक्षरको एक पाउ हुन्छ ।

पाँचाै अक्षरमा विश्राम हुन्छ ।

त         त            ज         गु        गु     गण

ssI     ssI            IsI          s       s

उदाहरणः 

 देखिन्छ यो कोमल कुञ्ज भित्र 

पूणोन्दुो शीतकला पवित्र

उल्टो अहो ताप बढेर अायो 

तृष्णा लिर्इ यो रसना रसायो       - नरेन्द्र चापागाइँ

ग. उपेन्द्र बज्रा छन्द ः-

११ अक्षरको एक पाउ हुन्छ ।

 पाँचाै अक्षरमा विश्राम हुन्छ ।

ज           त        ज        गु      गु       गण

  IsI        ssI    IsI       s       s

    

उदाहरणः 

जहाँ दुखेको  उहि लाग्छ चोट

विपत्तिमा हुन्छ सहृदय विछोड

जहाँ छ दुभिक्ष वहाँ छ भोक 

अभागले गर्छ अबोक थोक                    -     नरेन्द्र चापागाइँ

घ. उपजाति छन्द ः - 

११ अक्षरको एक पाउ हुन्छ ।

 पाँचाै अक्षरमा विश्राम हुन्छ ।

.इन्द्रवज्रा छन्द र उपेन्द्र बज्रा छन्दका पाउ मिल्छन् ।

उदाहरणः 

म वालुवामा नवरङ्ग दिन्छु 

पाषणमा धड्कन एक दिन्छु

नैवल ने मञ्जुल कुञ्ज दिन्छु 

वैशाखलार्इ मदिरा म दिन्छु                    - वासुदेव त्रिपाठी

ङ. वंशस्थ छन्दः-

१२ अक्षरको हुन्छ ।

पाँचाै अक्षरमा विश्राम हुन्छ । 

ज             त                 ज              र      गण

 IsI        ssI                IsI               sIs 

उदाहरणः 

कहाँ छ जानु कुन साथ लीकन

तलार्इ मालुम छ कि यो कुरा मन                    - लेखनाथ पाैड्याल   

च. भुजङ्ग प्रयातः-

१२ अक्षरको हुन्छ ४ वटा यगण हुन्छन् ।

३ - ३ अक्षरमा विश्राम हुन्छ । 

य             य                य                य      

 Iss         Iss              Iss              Iss  

उदाहरणः 

उता लोक रून्छन् जलेको छ वस्ती 

यता राज तेरो सधै मोज मस्ती

झनै वाँध्न खोज्छस् ममा दासताले 

निरङ्कुसतामा छ संवेदना के ?      - चन्द्रप्रसाद न्याैपाने ( छन्द कुञ्ज)

छ. वसन्त तिलका छन्दः-

१४अक्षरको हुन्छ। 

८ अक्षरमा विश्राम हुन्छ। 

त                भ                    ज                   ज          गु             गु         गण

 ssI          sII              IsI                     IsI        s                  s

उदाहरणः 

मनले सदा मत ध्यान गर्छु

मुखले सदा हजुरको स्तुतीपाठ गर्छु

हातले सदा मत काम गर्छु

शिर्ले सदा हजुरको दुर्इ पाउ पर्छु ।               -    वैजनाथ न्याैपाने( श्रीकालीको प्राथना)

ज. शिखरणी छन्दः-

१७अक्षरको हुन्छ। 

११अक्षरमा विश्राम हुन्छ। 

य                    म                    न                स                    भ         ल                    गु       गण

Iss               sss                   III                  II s                 s II           I                    s

उदाहरणः 

म खाउँ ,मै लाउँ ,सुख सयल वा मोज म गरूँ

म बाँचू , मै नाचूँ, अरू सव मरून दूर्वलहरू 

भनी दाह्रा घस्ने अबुझ सठदेखी छक्क परी

चिता खित्का छोडीअभयसित मरीमरी ।                    लेखनाथ पाैड्याल( तरूण तपसी)

झ. मन्दाक्रान्त छन्दः-

१७ अक्षरको

४, ६ अक्षरमा विश्राम

म             भ                   न                  त                    त               गु               गु            गण

 sss          s II              III                ssI                    ssI              s                  s 

उदाहरणः 

मेरो शिल्पी यस सकलमा स्वस्थ अाकार दे

याैटै सानो सरल कृतिमा पूर्ण संसार देऊ।              माधव प्रसाद घिमिरे( काली गण्डकी)

ञ. शार्दूल विक्रिडित छन्दः-

१९ अक्षरको

१२अक्षरमा विश्राम

उदाहरणः 

एेना भित्र सफागरी  हृदयका अाँखा  उघार्यो भने 

यो सामाजिक भेदभाव कुहिरै टाढा लघार्यो भने 

दैवी सम्पत्ति एकनास छ सबै हिरा तथा पत्थर

इच्छामा सब गर्छ निर्भर यहाँ तितो मिठो के छ र ?

ख. मात्रिक छन्दः-

क.चाैपार्इछन्दः- 

१६ अक्षरको ४ पाउ

८-८ अक्षरमा विश्राम 


हरेक पाउको अन्तिम दुर्इ अक्षर दीर्घ हुन्छन् । 

उदाहरणः 

प्रजातन्त्र यो जसरी अायो 

जसरी जनता छाप लगायो 

उसरी अहिले काम नगर्दा 

उल्टियो फेरी शोषण पर्दा                      -   माधव वियोग

ख. दोहा छन्दः-

पहिलो र तेस्रो हरफमा तेह्र तेह्र मात्रा

दोस्रो र चाैथो हरफमा ११, ११ मात्रा

जम्मा ४८ मात्रा हुने छन्द दोहा छन्द हो । 

उदाहरणः 

छिन छिन सिक्दै गर्यो 

ज्ञान मिल्छ अपार 

एक एक थपिदै गए 

बन्न सक्छ हजार            - चन्द्रप्रसाद न्याैपाने

ग. अार्य छन्दः-

पहिलो पाउमा र तेस्रो पाउमा १० मात्रा

दोस्रो पाउमा १८ मात्रा

चाैथाो पाउमा १५ मात्रा गरी जम्मा ५७ मात्रा भएको छन्द अार्य छन्द हो ।

उदाहरणः-

अाकाश गड गड गर्छ 

फेर्दछ छातीको घमण्ड घैला 

धरती बीच चुहिदैछ 

तप्प तप्प जलको मैला               - माधव वियोगी

ग . जातीय छन्दः-

क . झ्याउरे छन्दः-

लोक लय 

गीत लयमा वग्दछ । 

मात्रा अथवा वर्णमा समानता देखिन्छ । 

वार्णीक छन्द हो । 

१६ अक्षरमा पुरा हुने वा भन्दा र गाउँदा मिल्ने 

प्रत्यक पाउँमा १६ अक्षर ५-५ अनि ६ मा विश्राम हुन्छ । 

उदाहरणः-

क्षेत्रीको छोरो यो पाउ छुन्छ घिनले छुदैन 

मानिस ठूलो दिलले हुन्छ जातले हुदैन             - लक्ष्मीप्रसाद देवकोटा

ख . सवार्इ छन्दः- 

मध्य युगिन काव्य परम्परामा प्रचलित 

वार्णीक गण वृत

व्रज भाषाको उत्पती सँगै उत्पती भएको 

प्रत्यक पाउमा १२ , १३ वा चाैथो अक्षर भएको र पाँचाैमा विश्राम

दुर्इ प्रकारका सवार्इ            - गणात्मक

                                              - लयात्मक   -     प्राकृत र अपभ्रंश कालका छन्दको तालमा

यतिक्रम  - १० , ८, १४ मात्रा

पछि   - १६ ,१६

पुरा भन्दा एक चाैथार्इ बढी , पढ्ने वेला अन्तिम चरण

फेरी एक पटक पढ्ने अाधारमा  - यसको नाम सवार्इ भएको 

रूवार्इ  - उर्दु  - फारसीमा तरना

४ पंतिको मूक्तक

दोस्रो र चाैथो पंतिको रदिफ र काफिया एउटै

तेस्रो पाउ स्वतन्त्र प्रकृतिको हुन्छ 

हजार छन्द बिधान

पहिलो पंतिमा विषय उठार्इन्छ, दोस्रो र तेस्रोमा विस्तार चाैथोमा सार तत्व प्रस्तुत

चाैथो पाउँ बढि प्रभावकारी

नैतिक विषयलार्इ उजागर गरिएको 

हार्इकु - 

जापानी शैली 

जम्मा तीन हरफ

१७ अक्षर

पहिलो पंति  - ५ हरफको 

दोस्रो  पंति - ७ हरफको 

तेस्रो पंति - ५ हरफको 

सिङ्गो भाव ,विचार र कल्पनाको प्रस्तुती 

मूक्त छन्द - गद्य लय

भजन  -  र्इश्वरको स्तुती

अागनतुक        - गजल  - फारसी वा उर्दु

                                         - नारीसँग प्रेमको कुरा 

                                          - संसारीक प्रेम

                                       - प्रत्येक शेर पूर्ण र स्वतन्त्र

                                   - विषयको वहन ,गहन र प्रभावकारी 

                                   - यथार्थ

                                    - उपमा र रूपक अलङ्रकार 

                                  - तुरून्तै वोलीमा उतार्न सकिने 

                                 - सरल र सुवोध्य  




नाटकको परिचय र परिभाषा

     नाटकको परिचय र परिभाषा परिचयः   नट् धातुमा, ण्वुल् प्रत्यय लागेर नाटक शब्दको निर्माण हुन्छ र यसको शाब्दिक अर्थ अभिनय हुन अाउँछ ।     रङ...