रविवार, 15 मई 2022

सत्ताको खोजमा - एकाङ्कीको विश्लेषण


 मनोवैज्ञानिक एकाङ्कीकार विजयमल्ल (१९८२ – २०५६ ) बहुमुखी प्रतिभाका धनि मानिन्छन्। यिनले साहित्यका विविध विधामा कलम चलाएका देखिन्छन् । पचारिक रूपमा इ.एस्सी सम्मको अध्ययन गरेका मल्ल नाट्य विधामा २००१ सालमा राधा मान्दिनʼ नामक एकाङ्की लिएर देखा परेका थिए । कोहि किन वर्वाद होस् (२०१५), जिउदो लास (२०१७) , भोली के हुन्छ ? (२०२२) , स्मृतीका पर्खाल भित्र (२०४०) जस्ता थुप्रै पूर्णाङ्की तथा एकाङ्कीहरू प्रकाशनमा ल्याएका मल्लले वेधनिधी पुरस्कार , साझा पुरस्कार (२०२७) , गोर्खा दक्षिण बाहु (२०४१) दि पुरस्कार तथा सम्मानहरू प्राप्त गरेका थिए । समाजमा देखा परेका जटिलताको उद्घाटन, नविन विषयवस्तुको प्रस्तुतीका साथै समाजमा देखापरेका विकृति र विसङ्गतिको चिरफार गरि वर्गीय,लैङ्गिक भेदभाव प्रति वाज उठाएको देखिन्छ ।यिनको सत्ताको खोजमाʼ एकाङ्कीमा नारी अस्तित्वको खोजि गरिएको छ। अस्तित्व विहिन भएर निरिह जीवन जिउनु भन्दा स्वतन्त्रता र समानताको लागि नारीहरूले विद्रोह गर्नु पर्ने कुरा यस एकाङ्कीमा प्रस्तुत गर्न खोजिएको छ।

 यस एकाङ्कीमा बि.ए. पढ्न गाउँबाट मीना र शीला काठमाडआएका छन् । उनिहरू स्वयम्भू स्थित घरमा डेरा सरेका छन् । भरियाले सामान ओसार्छ र आफ्नो ज्याला लिएर जान्छ । मीना र शीला बीच प्रो. कृष्णप्रसाद र उसकी प्रेमीका , काठमाडंका मानिसका प्रवृत्ति नारी भएका कारण गर्नु पर्ने संघर्ष आदि विषयमा कुरा हुन्छ । प्रो. कृष्णप्रसाद पुरूष भएकै कारण आफ्नै चेलीलार्इ झुटो प्रेम गरेको र संगै बस्ने प्रस्ताव अस्वीकार गरेको कुरा मीनले गर्छे। भाउजू आएर त्यो कोठामा नवस्न आग्रह गर्दै अर्को कोठामा बस्नु भन्छे । कारण तिलक काजीकी नवविवाहीत श्रीमती त्यही झुन्डिएर मोरेकी हुन्छे । तिलक काजी आएर घन्टौ बरबराउने कुरा गर्छे ।  कुरा गर्दा गर्दै तिलक त्यहि कोठामा आउँछ अनि प्रमिलार्इगुनासो गर्छ । आफूले माया गरेकी श्रीमतीले आफूलार्इ नै अपराधी बनाएर गएकोमा ऊ विक्षिप्त हुन्छ । आफू अपराधी भएको कारण खोज्दै आफूले समाजकै सिको गरेको र सम्पूर्ण समाजको अपराधको सजाय आफूलार्इ भोग्नु परेको र भोगेर बाचिरहने विचार प्रकट गर्छ । मीनाले आफू प्रमिला भएको भए नारीको स्वतन्त्रताको वारेमा बताउने थिए भन्छे।यतिकैमा तिलकमान बाहिर निस्कन्छ र एकाङ्कीको अन्त्य हुन्छ ।

सत्ताको खोज भन्नाले शक्ति सामार्थ्यका लागि प्रयास भइरहेको भन्ने बुझिन्छ । यस एकाङ्कीमा नारी शक्तिको खोजि गर्ने प्रयास गरिएको छ । मञ्चनका दृष्ट्रिले अमञ्चनिय भए पनि उसकै सेरोफेरोमा एकाङ्कीको संरचना भएको हुनाले प्रमिला यस एकाङ्कीको प्रमुख नारी पात्र हो । उसले यहा नारी शक्तिको खोजि गरेकी छ । नारीलार्इ पुरूष प्रधान समाजले सन्तान जन्माउने मेसिन, पुरूषको वासना पुरा गर्ने नैतिक वस्तुका रूपमा लिएकोमा विरोध गर्दै फ्नो स्वतन्त्रताको खोजि गर्ने प्रयास गरेको पाइन्छ । भौतिक सुख सुभिधाले नारीलार्इ खुसी राखेको सम्झने पुरूषले वास्तवमा नारीलार्इ सधै दवाउने प्रयास गरेका छन् । आफ्नो आवस्यकता र चाहनामा नारीलार्इ प्रयोग गर्ने र आफ्नो वासनाको उपभोग्य बनाउने पुरूषले नारीको अस्मिता लुटेको कुरा यहाँ व्यक्त गरिएको छ। पुरूषले दबाएर राखेका नारीहरूले कुनै विरोध गर्न नसके पनि त्यो सबै दमन सहन नसकी विद्रोहको रूपमा आत्महत्या गरेको देखाइ नारी बिद्रोहको स्वर यहाँ ओरालिएको छ । त्यसैगरी नारीहरूको समानता र हकअधिकारको आवाज मीना पात्र द्वारा पनि बलियो रूपमा उठाइएको छ । नारीले पढ्नु पर्ने ,समाजका विकृति र विसङ्गतिपूर्ण तत्त्वहरूलार्इ हटाउनु पर्ने र आफ्नो अन्यायको विरूद्धमा डटेर सामना गर्नु पर्ने कुरा यहाँ प्रस्तुत गरिएको छ ।

नारी र पुरूष एक अर्काका परिपुरक हुन् । एउटा विना अर्कोको जीवन अधुरो हुन्छ । यहाँ आफ्नी श्रीमती गुमाउदा तिलक विक्षिप्त भएको छ । पुरूष प्रधान समाजको चस्मा लगाएको काजी तिलक आफ्नी श्रीमतीले मृत्यु वरण गर्दा पनि आफ्नो गल्ती पत्ता लगाउन सक्दैन । कनुनले पनि पुरूषलार्इ बलियो राखेको यो समाजले पुरूषलार्इ जुनसुकै दमन गर्न पनि स्वतन्त्रता दिएको कुरा यस एकाङ्कीमा व्यक्त गरिएको छ । आफूले जाड रक्सी खाने, राति पनि कहिल काहि घर नजाने , श्रीमतीको कुनै खुसी वा दुःख बुझ्न नखोज्ने बरू परम्पराको आड र आडम्बर लिने मन लागेमा दोस्रो ,तेस्रो बिहे पनि गर्ने गरेको बावु बाजेको परम्परालार्इ आफूले धानेको भन्ने तिलक काजीको भनाइबाट समाजको क्रुरता प्रष्ट हुन्छ । यसरी तत्कालिन समाजको यथार्थीक चित्रण गर्दै नारीको अस्तित्वको खोजि नारी पात्रबाटै गरिएको देखाउदै पुरूषमा पनि चेतनाको आँखा खुल्न लागेको कुरा तिलकको आफ्नो समाज अपराधी भएको कारण आफू अन्जानमै अपराधी बनेको कुरा बताउनुले थाह हुन्छ ।

समान वौद्धिक सामार्थ्य बोकेका नारीहरूलार्इ पछि छोडेर आफूमात्र अगाडि बढ्न खोज्ने पुरूषको स्वार्थी मनोवृत्तिले समाजमा लैङ्गिक विभेदको ठूलो खाडल बनाएको छ । प्राकृतिक कारणले गर्दा नारीहरू सन्तान जन्माउने र उनिहरूलार्इ हेरचाहमा समय दिने हुनाले त्यहि समयको मौका छोपि पुरूषले आफू अगाडि बढ्ने र नारीलार्इ भाजो हाल्ने सड्यन्त्रले विद्रोह ल्याउछ । त्यसैले समाजमा सबैलार्इ समानता हुनुपर्छ । सबैको भावनाको कदर गरिनु पर्छ भन्ने कुराको आसय यस एकाङ्की मार्फत प्रस्तुत गर्न खोजिएको छ ।  

 

मंगलवार, 22 मार्च 2022

वाच्य







 

कर्मवाच्य

 

कर्तृवाच्य

१.

फू त परीक्षा लेखिन्छ ।

म त परीक्षा लेख्छु ।

२.

भाइबाट कलम किनियो ।

भाइले कलम किन्यो ।

३.

रमेशबाट भात खाइएला ।

रमेश भात खाला ।

४.

माधवबाट भकुन्डो खोलियो ।

माधवले भकुन्डो खेल्यो ।

५.

मबाट मासु खाइन्छ ।

म मासु खान्छु ।


                         
                           



भाववाच्य


                                    कर्तृवाच्य

१.

(रामद्धारा) हाँसियो ।

                                      राम हाँस्छ ।

२.

(विनोद्धारा)  घर गइनेछ।    

                                 विनोद घर जानेछ ।

३.

आफू त कतै गइन्न ।               

                                म त कतै जान्न ।

४.

सुत्नसम्म सुतिएछ ।   

                             सुत्नसम्म सुतेछु ।

५.

(रामबाट) चाँडै हिँडियो ।

                             राम चाँडै हिँड्यो ।






बुधवार, 23 फ़रवरी 2022

शङ्कर लामिछाने र उनको गोधूलि संसार निबन्ध

 

लेखक परिचय

जन्म -(वि.सं. १९८४ चैत ५ - वि.सं. २०३२ माघ १०)

* ब्रेन ट्युमर रोगबाट निधन भयो।

शिक्षा – आर्इएस्सी सम्म

पुरस्कार-उनको निबन्धसङ्ग्रह 'एब्स्ट्रयाक्ट चिन्तन: प्याज'ले वि.सं. २०२४ सालको मदन पुरस्कार प्राप्त गरेको थियो।

प्रथम प्रकाशित निबन्ध – हाम्रो समाजमानारीको महत्त्व (२००३)

कृतिहरू - *फुटकर रूपमा थुप्रै कविता*कथासङ्ग्रहका रूपमा 'गौंथलीको गुँड' (वि.सं. २०२५)

*निबन्धसङ्ग्रह 'बिम्ब प्रतिबिम्ब'(वि.सं. २०२८) ,'गोधूलि संसार' (वि.सं. २०२७) 'शङ्कर लामिछाने' (वि.सं. २०३२) 'एब्स्ट्रयाक्ट चिन्तन: प्याज' (वि.सं. २०२४)

निबन्धात्मक प्रवृत्ति –

*त्मपरक निवन्धकार,

*पूर्वीय पाश्चात्य साहित्य, दर्शनको अध्यायनबाट प्राप्त चिन्तन व्यक्त गर्नु ,

*जीवनलार्इ नाङ्गो सत्यको रूपमा प्रस्तुत गर्नु ,

*अमूर्त लेखन शैलीको प्रयोग गर्नु ,

* चेतन प्रभाह शैलीको प्रयोग ,

*सामाजिक विकृति र विसङ्गतिप्रति व्याङ्ग्या,

*इतिहास,धर्म, संस्कृति दि विभिन्न विषयमा धारित निबन्ध लेखन,

*वद्धिक ,प्रयोगधर्मी,चिन्तनशिलता

निबन्ध



निबन्धको विश्लेषण

अस्तित्ववादी निबन्धकारका रूपमा परिचित शंकर लामिछाने (१९८४-२०३२) एक ससक्त प्रतिभा हुन् । उनले वि.सं. २०१३सालमा समाजमा नारीको महत्व नामक निबन्ध पहिलो पटक प्रकाशनमा ल्याएका थिए । सामाजिक यथार्थता,विसङ्गति,विक्रिति प्रति व्याङ्या जस्ता कुराहरू यिनका साहित्यमा पाइन्छ । यिनले एब्स्ट्रयाक चिन्तन प्याज (२०२४),गोधूलि संसार (२०२७),बिम्ब प्रतिबिम्ब(२०२८) जस्ता निबन्ध सङ्ग्रहहरूका साथै थुप्रै साहित्य सृजना गरेका छन् । २०२४ सालमा मदन पुरस्कार प्राप्त गरेका लामिछानेको गोधूलि संसार निबन्ध गोधूलि संसार निबन्ध सङ्ग्रहमा सङ्ग्रहित छ ।यस निबन्धमा निबन्धकारले फूलार्इ नै गोधूली संसारमा भेट्टाएको एथार्थ अभिव्याक्ति प्रस्तुत गरेका छन् ।

      उक्त निबन्धमा जीवनको नैरास्यताको उल्लेख गरिएको छ । नैरास्यताले नै सबैभन्दा दुःखी तुल्याउँछ । जब जीवनमा नैरास्यताले बास गर्छ तब दिनहरू मूल्यहिन भइदिन्छन्  उपलब्धि विनाका दिनहरू मृत्युसँग सापट मागेजस्ता बोझिला हुन्छन् । जुन व्यज सहित चुक्ता गर्नु पर्छ जस्तो महसुस निबनधकारले गरेका छन् । भिम दर्शन रोकाको एक्लै उदास उदास छु म कवितालार्इ सम्झदै त्यहि कवितालार्इ फ्नो जीवनसँग तुलना गर्दै ठ्याक्कै मिलेको अनुभव उनले गरेका छन् । निबन्धकारले कादम्विनीमा छापिएको ठट्टालार्इ उद्घृत गर्दै फू बामपुढ्के भएको र इतिहासले सधै फूलार्इ इरेजर बनार्इ रहेकोकुरा व्याक्त गर्दछन् ।निबन्धकारले फू रक्सि पिउँदा होसमा उने र ँखा खोल्दा होस हराउने कुरा व्यक्त गर्दै रक्सिले मात्दा कसैको इरेजर हुनु नपर्ने र रक्सिले छोड्दा अरूको इरेजर बन्नुपर्ने कुरा व्यक्त गर्दछन् । यस्तो अस्थिर अवस्थाहरू सृजनाहुने मानव जीवनलार्इ लामिछनेले अमर गुरूङका गीत संगितसंग तुलना गर्दै उनले हार्मोनियमा चिप्लेटि खेलेका लाहरूलार्इ सम्झदै लाहरूमा पनि मन मुटु हुने कुरा व्यक्त गर्दै लाका स्पर्श फरक ठाउँमा फरक अनुभूति हुने कुरा व्यक्त गर्दै आफूलार्इ र आफ्नो जीवनलार्इ तुलनिय ठान्दछन् । लेखक आफूलार्इ वेस्यासँग तुलना गर्दै इतिहासले पैसा तिरेर विर्यपात गरेको भावनाको कल्पना गरेका छन् । लेखक आफूलार्इ भगवान शंकरसँग पनि तुलना गर्छन् । तर आफूलार्इ सर्वाहारी नपाएको देख्दछन् ।

    यसरी यस निवन्धमा निवन्धकार शंकर लामिछानेले आफूलार्इ र आफ्नो अन्तर मनलार्इ खोतलेर चिन्ने कोशिस गरेका छन् । उनले लेखक जस्ता सामाजिक मानिसहरूको अस्तित्वको खोजि गरेका छन् । मानव जीवनलार्इ नियाल्दा जव मानव सचेत र सभ्यताको नजिक पुग्छ तब उसलार्इ नैरास्यताले पनि सताउँछ ।समाजको चाहना र आवस्यकता पुरा गर्दा गर्दै आफ्नो जीवन जिउन नै भुल्छ । बाहिरी आबरणले पुरिदै जान्छ । त्यहि नै उसलार्इ मुस्किल पर्दै जान्छ । आफ्नो आवस्यकता र चाहनाबाट सुरू गरेको समाज सेवाले आफूलार्इ नै भूल्लाकि भन्ने डर पैदा गर्छ । सृजना गर्ने सर्जकहरूले इतिहास निर्माण गर्दा गर्दै इतिहासले भने सर्जकलार्इ नै विर्सने कोसिस गर्छ र नयाँ सर्जकको खोजि गर्छ । मानव जीवनमा सभ्यता,संकार र विज्ञानले आडम्बर बढाउँदै लगेको छ । आडम्बरले मानिस कृतिम तथा अप्राकृतिक बन्न थालेका छन् । सभ्यता र विकासको नाममा परिवर्तन भइरहेको जीवनशैलीले मानिसलार्इ झनै चिन्तित र भयभित बनाउँदै लगेको छ । यसरी विकास र सभ्यताले मानिसलार्इ अन्धकार तिर धकेलेको कुरा यस निबन्धमा व्याक्त गर्न खोजिएको छ ।

      विकास र सभ्यताको नाममा मानव जीवनलार्इ कठिन र निरासता बढाएको छ । जति विज्ञानको निर्माण हुँदै  गएको छ त्यति नै प्रकृति हराएको छ । प्रकृतिको वास्तविकतामा जीवन जिउनुको आनन्द अन्यत्र नहुने कुरा यहाँ व्यक्त गरिएको छ । साथै सर्जकलार्इ आडम्बर विनाको सृजना र इतिहासलार्इ सर्जकको संवर्धन गर्न आह्रवान गरिएको छ ।

     निष्कर्षमा भन्नुपर्दा जति मानिसले विकास गर्छ त्यति नै उलार्इ झनै दबाब बढ्न जान्छ ।  आफ्नो उद्देश्य प्राप्तिको लागि मानिस स्वार्थी हुन्छ । स्वार्थी मानिसहरूले इरेजरको रूपमा दल्न पाइन्जेल सोझा मानिसलार्इ दलिरहन्छन् । लोभ र स्वार्थले गर्दा अरूलार्इ पिडा दिने र आफूलार्इ अगाडि बढाउन खोज्ने परम्पराले गर्दा मानव जीवन झन –झन बोझिलो बनेको र निस्वार्थ मानव जीवनको चाहना यहाँ गरिएको छ ।





 



शुक्रवार, 18 फ़रवरी 2022

मोतिराम भट्टको किन चाहियो गजलको विश्लेषण

 

कविको परिचय

जन्म- (१९२३-२०५३)

शिक्षा - एम् . ए

प्रमुख कृतिहरू- पञ्चक प्रपञ्च(कविता सङ्ग्रह,१९४४), पिकदूत(खण्डकाव्य,१९४५) गजेन्द्र(खण्डकाव्य मोक्ष,१९४८),मनोद्वेग प्रवाह(कविता सङ्ग्रह,१९५७),मोतिराम भट्टका गजलहरू(गजल सङ्ग्रह,२०३८)

काव्यगत प्रवृत्ति -

१.भक्तिधारा परम्पराको प्राचीरलाई भत्काई काव्यिक फाँटमा शृङ्गारिक भावधाराको परिवर्तन गरेर नेपाली साहित्यको धरातलमा युगान्तकारी परिवर्तन ल्याउने कार्य मोतीराम भट्टद्वारा नै भएको हो । नेपाली साहित्यको इतिहासमा जुन युगलाई हामी माध्यमिककाल वा विकासकाल भनेर जान्दछौँ त्यस युगका प्रवर्तक नै मोतीराम भट्ट हुन् । त्यसैले त नेपाली साहित्यको माध्यमिक काललाई मोतीयुग तथा शृङ्गारिक युगसमेत भन्ने गरिन्छ ।

२.नेपाली गजल-विधाका प्रथम प्रयोक्ता हुन् ।यिनीद्वारा शिलान्यस्त गजल-विधाको उत्थानमा उनकै समकालीन नरदेव पाण्डे ‘सुधा’, लक्ष्मीदत्त पन्त ‘इन्दू’, गोपीनाथ लोहनी ‘नाथ’, रत्नलाल ‘रत्न’, अम्जद हुसेन, गजब तथा पछिल्लो चरणका शम्भुप्रसाद ढुङ्गेल ‘शम्भु’ प्रभृति कविहरूको योगदान पनि निकै उल्लेखनीय रहेको छ । 

३.यिनले प्रयोग गरेका बहरहरू अधिकांशतः संस्कृतका शास्त्रीय (वार्णिक र मात्रिक) छन्दसँग सन्निकटस्थ देखिन्छन् । यिनका ३३ वटा गजलहरूमध्ये ३१ वटा गजलहरू वर्ण्र्ाारबद्ध र २ वटा मात्राबहरबद्ध छन् । यिनले प्रयोग गरेका वाणिर्क बहरहरू १३ प्रकारका छन् । ती बहरका सूत्र (गण) र तत्तत् सूत्रमा गजलहरूका मक्ताका एक-एकवटा मिसरा ए-उला प्रस्तुतगरिएका छन्।

४.हास्यव्याङ्गयात्मकता मोतीराम भट्टको अर्को काव्य प्रवृति हो।उनले कवितामा कतै हास्य भाव व्यक्त गरेका छन् भने कतै व्याङ्गको अभिल्यक्ति दिएका छन् ।विविध भाषिक उपकरणको प्रयोग गरी हास्यव्यङ्गयात्मक अभिव्यक्त दिनु उनको उल्लेखनीय काव्य प्रवृति हो ।

५.सौन्दर्य चेतनाका कवि हुन् । प्राथमिक कालीन कविहरुमा सौन्दर्य चेतना थिएन ।उनीहरुमा कवितालाई कसरी राम्रो वनाउने भन्ने कलात्मक चेतना थिएन ! केवल विषय प्रतिपादनमा मात्र केन्द्रिय थिए । मोतीराम भट्टमा आइपुग्दा कविताले कलात्मकता प्राप्त गर्न सकेकाले उनी सौन्दर्य चेतनाका कविका रुपमा देखापर्दछन् ।

.देश प्रेम ,प्रकृति प्रेम, नगर वातावरणमा केन्द्रित ,प्रेम विषायक काव्य सृजनाका साथै भक्तिरसमा पनि कलम चलाएका छन् ।

किन चाहियो - गजल

दुई आँखिभौँ त तयार छन् तरबार पो किन चाहियो,
तिमी आफू मालिक भैगयौ सरकार पो किन चाहियो ।।१।।

पहरा कडा छ कटाक्षको हरदम तयार मुहारमा,
र भन्नु भारी महल न हो दरबार पो किन चाहियो ।।२।।

कति चम्किलो छ हँसाइको हिसिमा किरन पनि दाँतको,
मणि मोती नीर जुहार न हो अरु हार पो किन चाहियो ।।३।।

गजलको विश्लेषणः-


नाटकको परिचय र परिभाषा

     नाटकको परिचय र परिभाषा परिचयः   नट् धातुमा, ण्वुल् प्रत्यय लागेर नाटक शब्दको निर्माण हुन्छ र यसको शाब्दिक अर्थ अभिनय हुन अाउँछ ।     रङ...