मंगलवार, 25 मार्च 2025

नेपालको इतिहास

नेपालको इतिहास

नेपाल गौरवशाली इतिहास बोकेको देश हो । नेपालको इतिहास निकै प्राचीन मानिन्छ । नेपाललाई सत्ययुगमा सत्यवती, त्रेतायुगमा तपोवन र द्वापरयुगमा मुक्तिसोपान भनिन्थ्यो । पौराणिक कालका विभिन्न ग्रन्थमा नेपाल नाम उल्लेख भएबाट नेपालको इतिहास निकै प्राचीन भएको अनुमान लगाउन सकिन्छ । पश्चिम नेपालको बुटवलक्षेत्रमा पाइएको रामापिथेकस मानवको अवशेषले एक करोड वर्षभन्दा अगाडिदेखि नै नेपालमा मानवको बसोबास सुरु भइसकेको तथ्य पुष्टि हुन्छ ।

नेपाल विभिन्न ऋषिमुनिहरूको तपोभूमिकारूपमा रहेको थियो । कौशिक, बाल्मीकि लगायतका सयौँ ऋषिमुनिले यहाँ आई तपस्या गर्थे । नेपालको इतिहासलाई मुख्य गरी प्राचीन काल, मध्य काल र आधुनिक काल गरी तीन खण्डमा विभाजन गरेर अध्ययन गरिन्छ । काल भन्नाले समय अवधि बुझिन्छ ।

पृथ्वीनारायण शाहबाट एकीकरण हुनु अघिसम्म नेपाल भन्नाले काठमाडौँ उपत्यकामा विकास भएको राज्यलाई बुझिन्थ्यो । सो राज्य समय समयमा विस्तार हुने र टुक्रिने गरिरहन्थ्यो । गोरखाका राजा पृथ्वीनारायण शाहले वि.सं. १८२५ मा काठमाडौँ विजय गरे । त्यसपछि उनले काठमाडौँलाई राजधानी बनाएर आधुनिक नेपाल राज्यको स्थापना गरे । यही गौरवशाली देश नै आजको नेपाल हो ।

नेपालको इतिहासको काल विभाजन

प्राचीन काल

वि.सं. ९३६ भन्दा अघि

नेपाल संवत् सुरु हुनुअघि

 

मध्य काल

 

वि.सं. ९३६ देखि १८२५ सम्म

नेपाल संवत् सुरु भएदेखि नेपाल एकीकरणका क्रममा

पृथ्वीनारायणशाहबाट कान्तिपुर विजय नभएसम्म

आधुनिक काल

वि.सं. १८२५ देखि हालसम्म

पृथ्वीनारायणशाहबाट काठमाडौँ विजय भएदेखि हालसम्म

प्राचीन कालः

नेपाली सभ्यताको प्राचीन इतिहास धेरै हदसम्म किंवदन्तीमा आधारित भए तापनि केही मूलभूत कुराहरू प्रमाणित भएका छन् । किरात कालपूर्वका ठोस ऐतिहासिक सामग्री प्राप्त हुन सकेका छैनन् । खास गरी त्यस समयको इतिहासका मुख्य स्रोतहरू गोपाल वंशावली, भाषा वंशावली, कर्कपेट्रिकको वंशावली र राइट वंशावली हुन् । यसका अतिरिक्त हिन्दु तथा बौद्ध धार्मिक ग्रन्थहरू र लिच्छविकालीन अभिलेखमूर्तिहरूलाई पनि आधार मान्ने गरिन्छ ।
यसकालको राजनीतिक, आर्थिक,सामाजिक अवस्था आदिका विषयमा लिच्छविकालीन अभिलेखहरूबाट केही झलक पाइन्छ । ईश्वी संवतको थालनीसँगै लिच्छवि काल सुरु भए पनि प्रमाणहरूका आधारमा इस्वीको पाचौँ शताब्दीदेखि मात्र प्राचीन नेपालको इतिहास बढी विश्वासिलो बनेको पाइन्छ ।

क.गोपाल वंशः

(क  नेपालका प्रथम राजाहरू गोपालवंशी थिए । गोपाल भन्नाले गाई पालक समुदायका भन्ने बुझिन्छ । काठमाडं उपत्यकाको पानी बाहिर निस्किएपछि यो ठाउँ पश्रस्त मलिलो र वनस्पतिले भरिपुर्ण हुनपुग्यो । त्यसैले वरिपरिका डाँडामा बसोबास गर्ने प्राचीन नाग जातिहरू उपत्यकामा आई बसोबास गर्न थाले । यहाँको उर्वर घाँसे भूमि देखेर दक्षिणतर्फका नीप जातिका गोपालहरू यहाँ आर्कषित भए । दक्षिणबाट आएका निपहरू (गोपाल) र यहाँका प्राचीन नाग जातिबिच भीडन्त भयो ।

नागजातिहरू पराजित भई दक्षिण भेगतर्फ लागे भने नेपाल उपत्यकामा गोपालहरूको वर्चस्व कायम भयो । टेकु दोभानमा तपस्या गरी बस्ने नेनाम गरेका ऋषिले गोपालवंशका भुक्तमान (जसलाई भूमिगुप्त पनि भनिन्छ) लाई राजा बनाए । यिनी गोपालवंशका संस्थापक तथा नेपालका प्रथम राजा हुन् ।गोपा वंशावली अनुसार गोपालवंशी आठजना शासकहरूले करिब ५०५ वर्ष नेपालको शासन गरेको अनुमान छ । जसमा गोपालवंशी शासकहरू भूमि गुप्त, जय गुप्त, धर्म गुप्त, हर्ष गुप्त, भिम गुप्त, मणि गुप्त, विष्णु गुप्त र जीन गुप्तले शासन रहेका थिए ।

(ख)महिषपाल  वंशः

गोपाल राजवंशावलीमा उल्लेख भएअनुसार गोपालवंशका जीन गुप्तलाई युद्धमा पराजित गरी महिषपालहरूले नेपालको शासनमा नियन्त्रण कायम गरेका थिए । गाई पाल्नेलाई गोपाल भने झैँ भैसी पाल्नेलाई महिषपाल भनिन्थ्यो । उनीहरू सिम्रौनगढ र जनकपुर बिचको समतल भूमिमा आफूसँग हातहतियार समेत राखी ठुलो सङ्ख्यामा भैँसी पाल्ने गरेका थिए । यस वंशका प्रथम राजा वरसिंह हुन् र अन्तिम राजा भुवनसिंह हुन् । भाषा वंशावली अनुसार यस वंशका तीन शासकहरू वर सिंह, जय सिंह र भुवन सिंहले करिब १६१ वर्ष शासन गरेका थिए ।

(ग) किरात    वंशः


गोपाल वंशावलीमा किरात राजाहरूको सूचीका साथै उनीहरूको मूल स्थान तामाकोसी र सुनकोसी बिचको भूभाग भनी बताइएको छ ।आभीर वंशका अन्तिम राजा भुवनसिंहलाई युद्धमा पराजित गरी किरातवंशी राजा यलम्बरले शासनमा नियन्त्रण कायम गरेका थिए । किरात वंशका २९ पुस्ताका ३२ राजाहरूले झन्डै १५०० वर्ष जति शासन चलाएको मानिन्छ । यलम्बरको नामबाट पाटन सहरको पुरानो नाम यल रहन गएको मानिन्छ ।

इन्द्रजात्रामा खम्बामा राखिने आकाश भैरवको टाउको यिनै यलम्बर को भएको मानिन्छ । यिनैको पालामा किरातेश्वर महादेवको उत्पत्ति भएको र महाभारत युद्धका एक महारथी अर्जुनसँग किरातेश्वर महादेवको लडाइँ भएको उल्लेख छ ।सातौँ किराती राजा जितेदास्तीका पालामा गौतम बुद्धका चेला भिक्षु आनन्द नेपाल आएका थिए । चौधौँ किराती राजा स्थुङ्कोको पालामा भारतका सम्राट् अशोक छोरी चारुमतीलाई साथमा लिएर नेपाल आएका थिए ।

उनले लुम्बिनीमा गौतमबुद्धको जन्मस्थल पत्ता लगाएर राखेको स्तम्भ अझै जस्ताको त्यस्तै छ । ललितपुरमा पनि सम्राट् अशोकले सहरको चार कुनामा चारओटा चार स्तूपहरू बनाउन लगाएका थिए । ती स्तूपहरू ललितपुरको लगनखेल, पुल्चोक र इमाडोलमा अझै देख्न पाइन्छ । उनकी छोरी चारुमतीले चाबहिलमा विहार निर्माण गरेको कुरा उल्लेख छ । बौद्ध भिच्छुहरू बस्न र अध्ययन गर्नका लागि बनाइएको विहारलाई बहिल पनि भनिन्छ ।

चारुमतीकै नामबाट सो विहारको नाम चाबहिल रहेको मानिन्छ ।चारुमतीको विवाह कान्तिपुरका देवपालसँग भएको थियो । उनकै नामबाट त्यहाँ एक बस्तीको निर्माण भयो जसलाई देवपत्तन (देउपाटन) भनेर चिनिन्छ । किरात कालमा नामकरण भएका केही बस्तीहरू अहिले पनि रहेका छन् । भक्तपुरलाई नेवारी भाषामा खोप भनिन्छ । 

यसलाई किरातकालमा खोप्रिङ भनिन्थ्यो । त्यसै गरी किरातकालीन नाम तेङ्खुबाट टेकु, सङ्गबाट साँगा, चङ्गुबाट चाँगु, खुर्पासीबाट खोपासी जस्ता बस्तीका नामहरू रहेका थिए जो अझै प्रचलनमा रहेका छन् ।

किरात शासनको अन्त्यतिर ललितपुरको च्यासल भन्ने ठाउँमा आठसय किरातीको हत्या गरिएको थियो । च्यासको अर्थ आठसय हुन्छ । त्यसैले त्यस ठाउँको नाम च्यासल रहन गएको हो । किरातकालको ऐतिहासिक र पुराताइिभ्वक प्रमाणहरू नभेटिए पनि पशुपतिमा रहेको चौडाछाती भएको विरूपाक्षको मूर्ति किरात कालकै भएको मानिन्छ । अन्तिम किराती राजा गास्ती थिए । कुनै इतिहासकारहरूले अन्तिम किराती राजा खिगु हुन् भनी लेखेका छन् ।

मध्यकालः

वि.स. ९३६ मा नेपाल संवत्’ सुरू भएपछि नेपालको इतिहासमा मध्यकाल प्रारम्भ भएको मानिएको छ । वि.स ९३६ देखि नेपालको एकीकरण भएको अवधि १८२५ सम्म र लिच्छविकालको समाप्तिपछि र मल्लको पतन हुनुअघिसम्मको ९०० वर्ष लामो समयलाई नेपालको इतिहासमा मध्यकाल भनिन्छ । वास्तवमा मध्यकाल भन्नाले नेपालको सन्दर्भमा मल्लकाल को रूपमा अध्ययन गर्ने प्रचलन छ । यस कालका केही शताब्दीसम्म नेपाल पहिलाको लिच्छवि राज्य जत्रै विशाल रहेको तर पछि क्रमशः ठाउँठाउँमा साना स्वतन्त्र राज्यहरू बनेका देखिन्छन् । बीचबीचमा एकीकरणको पुन प्रयास र विस्तार पनि भएको थियो । तसर्थ मध्यकालीन नेपालको भौगोलिक स्थिति कहिले एकीकृतकहिले विखण्डित, कहिले विस्तारित र कहिले सङ्कुचित भएको पाइन्छ ।

मल्ल वंशको परिचयः

तेह्रौँ शताब्दीको आरम्भदेखि नेपाल उपत्यकामा मल्लहरूको शासन व्यवस्था कायम भएको मानिन्छ । साथैयस वंशका पहिलो शासक भनेर अरिमल्लको नाम लिने चलन छ । तथापि अरि मल्लभन्दा धेरै अगाडिदेखि शासनमा मल्लहरूको सक्रियता थियो । अरिमल्लभन्दा एक शताब्दीअघिदेखि नै मल्लहरू कुनै न कुनै रूपमा शासनमा सक्रिय भएको कुरा गोपाल राजवंशावली तथा केही अभिलेखहरूमा समेत पाइन्छ । मल्लहरू प्राचीन जाति मानिन्छन् । प्राचीन संस्कृत वाङ्मयहरूमा मल्लहरूको उल्लेख विशिष्ट वर्गका क्षेत्रीयको रूपमा गरिएको छ । महाभारतविभिन्न बौद्ध साहित्यहरूमनुस्मृति तथा अन्य विभिन्न पुराणमा मल्लहरूको सन्दर्भ पाउन सकिन्छ । महाभारतमा कोसलहरूको साथमा मल्लहरूको पनि समान चर्चा गरिएको पाइन्छ । मार्कण्डेय पुराणमा मिथिलाका विदेहहरूसँग मल्लहरू दाँजिएका छन् । 

मल्ल राज्यको विभाजनः

मल्लकालमा एकीकृत नेपाल उपत्यकाको राजधानी भक्तपुर थियो र राजाहरू युथनिम्हम’  त्रिपुर’ दरबारमा रही शासन चलाउँथे । अन्य मुलुकको आक्रमणबाट बच्न सकिने गरी चारपाटे किल्लाका रूपमा दरबार बनाएको हुन्थ्यो जसलाई स्थानीय भाषामा चौक्वाँठ भनिन्छ । नेपाल उपत्यकाको सङ्गठित मल्ल राज्यका अन्तिम मल्ल राजा यक्ष मल्ल थिए । यक्ष मल्लको शासनकालपछि नेपाल उपत्यका कान्तिपुरपाटन र भादगाउँका रूपमा विभाजित भए । कान्तिपुरमा हनुमान ढोका दरबारको निमार्ण इस्वीको बाह्रौँ शताब्दीमा राजा गुणकामदेवका पालामा भएको कुरा वशांवलीमा उल्लेख छ । प्रताप मल्लले कान्तिपुरको यस दरबारमा धेरै खण्ड र चोकहरू थपेर विशाल रूप दिएका थिए । पृथ्वीनारायण शाह कान्तिपुरको राजगद्दीमा आरूढ भएपछि केही पुरानो खण्ड र चोक हटाउनेनयाँ चोकहरू र खण्डहरू थप्ने काम भएको थियो ।

उपत्यकाका मल्ल राजाहरू

कान्तिपुरका मल्ल राजाहरू

१) रत्न मल्ल                               २) सूर्य मल्ल

३) अमर मल्ल                              ४) महेन्द्र मल्ल

५) शिवसिंह मल्ल                           ६) लक्ष्मीनरसिंह मल्ल

७) प्रताप मल्ल                              ८) नृपेन्द्र मल्ल

९) पार्थिवेन्द्र मल्ल                          १०) भूपालेन्द्र मल्ल

११) भाष्कर मल्ल                           १२) जयज्जय मल्ल

१३) जयप्रकाश मल्ल

पाटनका मल्ल राजाहरू

१) रत्न मल्ल                               २) विष्णु मल्ल

३) नरसिंह मल्लपुरन्दरसिंह मल्लउद्धवसिंह मल्ल ४) हरिहरसिंह मल्ल

५) सिद्धिनरसिंह मल्ल                        ६) श्रीनिवास मल्ल

७) योगनरेन्द्र मल्ल                        ८) लोकप्रकाश मल्ल

९) इन्द्र मल्ल                            १०) महीन्द्र मल्ल

११) वीरनरसिंह मल्ल                      १२) ऋद्धिनरसिंह मल्ल

१३) भाष्कर मल्ल                         १४) योगप्रकाश मल्ल

१५) विष्णु मल्ल                          १६) राज्यप्रकाश मल्ल

१७) विश्वजित मल्ल                       १८) जयप्रकाश मल्ल

१९) रणजित मल्ल                        २०) तेजनरसिंह मल्ल

भादगाउँका मल्ल राजाहरू

१) राय मल्ल                             २) सुवर्ण मल्ल

३) प्राण मल्ल                            ४) विश्व मल्ल

५) जगज्योर्ति मल्ल                       ६) नरेन्द्र मल्ल

७) जगतप्रकाश मल्ल                      ८) जितामित्र मल्ल

९) भूपतीन्द्र मल्ल                        १०) रणजित मल्ल

केही मल्ल राजाहरूका मुख्य कृतिहरू

राजा

मुख्य कृतिहरू/कार्यरू

जयस्थिति मल्ल

पेसागत हकहितको संरक्षणजग्गालाई अब्बलदोयमसिम र चाहार गरी ४ भागमा विभाजनघरजमिन बेचविखन गर्न र बन्धक राख्न पनि पाइने व्यवस्थामानापाथीढक तराजुमा सुधारचारवर्ण छत्तीस जातको सामाजिक व्यवस्थाजातीय पेसा र पहिरनको व्यवस्थागोपाल राजवंशावलीको रचना

यक्ष मल्ल

भक्तपुर तौमडी टोलको मन्दिर दत्तात्रय मन्दिरयक्षश्वर मन्दिरललितपुरको भीमनाथ मन्दिर स्थापनारत्न मल्ल तामाको मुद्रा प्रचलनतलेजु मन्दिर निर्माणपशुपतिमा दक्षिणकालीसप्तर्षि र अष्टमातृकाका मूर्ति स्थापना

महिन्द्र मल्ल

उपत्यकामा चाँदीको मोहोर (महेन्द्र मल्ली) चलाएकातलेजुनजिक महेन्द्रेश्वर महादेव मन्दिर निर्माण

लक्ष्मीनरसिंह मल्ल

नुवाकोट भैरवी मन्दिरको जिर्णोद्वार गराएर पाँचवटा सुनका गजुर चढाएकामखनको शिवालय स्थापनाकाष्ठमण्डप निर्माण,

प्रताप मल्ल

तलेजु भवानीको मन्दिरअगाडि खम्बा गाडेर सुनको मालम्वा लगाइएको धातुको सिंह स्थापना (१६९९)हनुमान ढोका दरवारको विस्तारमोहनचोकसुन्दरी चोकनासलचोकभण्डारखाल बगैँचाको निर्माणहनुमानढोकादरवारक्षेत्रमा विश्वरूपको सुनौलो मूर्ति स्थापनाहनुमानढोका बाहिर २ वटा हनुमानका मूर्ति स्थापनानासलचोकमा नृसिंहको मूर्ति स्थापनारानीपोखरी निर्माणगुहेश्वरीदक्षिणकालीको स्थापनापशुपतिमा कोटिलिङ्ग स्थापना

जयप्रकाश मल्ल

कुमारीचोक स्थापनाकुमारीको रथयात्रा आरम्भबालाजुको २२ मध्ये २१ धारा निर्माण

सिद्धि नरसिंह मल्ल

पाटनको कृष्ण मन्दिर निर्माणभण्डारखालको धारा पोखरी निर्माण

जगज्योति मल्ल

भक्तपुरमा विस्केट जात्रा सुरू गरेका

भूपतिन्द्र मल्ल

भक्तपुर दरबार क्षेत्रका कलाकृति५५ झ्याले दरबारमालती चोक निर्माण ।

क.बाइसी र चौबीसी राज्यहरू

गोरखाका पृथ्वीनारायण शाहले नेपाल एकीकरण गर्नुपूर्व कर्णाली क्षेत्रमा बाइसी राज्यहरू थिए। दैलेख, दुल्लु, दर्ना, अछाम, मङ्गलसेन, जुम्ला, डोटी, बोगटान, विभकोट खुम्री, गजुल, बझाङ, सुलोकोट, धलहरा, बाजुरा, दाङसुखौरा आदि गरी ३७ भन्दा बढी स-साना राज्यहरू बाइसे राज्यका नामले अस्तित्वमा रहेका थिए। त्यस्तै गण्डकी क्षेत्रमा पर्वत, गलकोट घुकर्कोट, मुसीकोट, गुल्मीचारपाला इस्मा, अर्चा, खाँचो, पाल्पा, तनहुँ, बुटवल, रिसिङ, घिरिङ, दांरामपुर, गजरकोट, प्युठान, ढोर, सतहुँ भिरकोट, नुवाकोट, कास्को, सराङकोट, अर्धी, लमजुङ, गोरखा, गरही, पैयु, वलिहाङ, मनाङ, मुस्ताङ आदि स-साना राज्यहरू थिए। यी राज्यहरू चौबिसी राज्यका नामले चिनिन्थे। समयक्रममा राज्यहरू विभाजित हुने र सङ्ख्या बढ्ने भएको भए तापनि तिनीहरूलाई बाइसीचौबिसी राज्य नै भनिन्थ्यो।

ख. सेन राज्य

नेपालको पूर्वी तथा मध्यभागमा १६ औं शताब्दीतिर सेन वंशको शासन स्थापना भएको थियो। यस वंशका प्रामाणिक राजा रुद्र सेन थिए। मकवानपुर, विजयपुर र चौदण्डी गढी मुख्यगरी सेन राज्य अन्तर्गत पर्दथे। पश्चिमी भागमा पनि पाल्पा, बुटवल, राजपुर, तनहुँ र पैयुमा पनि सेन वंशको शासन रहेको थियो। पूर्वी पहाडी भागमा १६ खम्बु, १० लिम्बु८ राई जस्ता ससाना धुमहरू (उप-राज्यहरू जस्तै) थिए। यी सबै राज्यको सम्प्रभु भने सेन राज्यमा नै केन्द्रित थियो।

 ग मल्ल राज्य

काठमाडौं उपत्यकामा मल्ल वंशको शासन थियो। अरि मल्लबाट शुरु भएको मल्ल शासन राजा यक्ष मल्लको निधन पछि उनका छोराहरूले उक्त राज्यलाई कान्तिपुर, पाटन र भादगाउँ गरी तीनवटा राज्यमा विभाजन गरी शासन गरेका थिए।

घ. मिथिला राज्य

राजा नान्यदेवले वि.सं. १२४९ मा गरेका थिए। यसलाई तिरहुत वा डोय राज्य पनि भन्ने गरिन्थ्यो। यस राज्यको राजधानी हालको बारा जिल्लाको सिम्रौनगढमा थियो ।

 ङ. राज्यहरुबिच झगडा

 मध्यकालीन राज्यहरु साना त थिए नै तिनीहरु कमजोर पनि थिए। यी राज्यहरु आपसमा झगडा तथा युद्ध पनि गरिरहन्थे। उपत्यकाका राज्यहरु एउटै मल्लवंशकै भएपनि यिनीहरुको आपसमा मेल थिएन। तिब्बतसित व्यापार गर्ने तथा मुद्रा पठाउने विषयमा यी राज्यहरुबिच द्वन्द्व चलिरहन्थ्यो। मल्लवंशको पुरानो राजधानी भक्तपुर भएकोले त्यहाँका राजाहरु आफूलाई सर्वश्रेष्ठ ठान्दथे । अरुभन्दा धनी भएकोले कान्तिपुरका राजाहरु आफूलाई सर्वश्रेष्ठ नेपालेश्वर ठान्दथे । मन्दिर तथा दरबार निर्माण गर्ने कुरामा पनि विनीहरुबिच प्रतिस्पर्धा चल्दथ्यो। आफुखुशी राजा बनाउन सक्ने भएकोले पाटनका छ प्रधान (काजी) हरु पनि निकै घमण्डि थिए।

च. दरबरिया कलह

 राज्यलाई पैत्रिक सम्पत्ति सम्झेर अंशवण्डा लगाइएकाले यसै विषयमा शासकहर आन्तरिक झगडामा फसेका थिए। एकले अर्कोलाई असहयोग गर्ने जस्ता कार्यहरु समेत हुने गर्दथे। ललितपुरमा छ प्रधानहरु आफ्‌नो मन परेको व्यक्तिलाई राजा बनाउने र मन पर्ने छोडेमा हराउने, मार्ने वा अङ्गभङ्ग गर्ने समेत गर्दथे। कान्तिपुरका राजा जयप्रकाश मल्लको रानीको षड्‌यन्त्रले राजा राजगद्दी छोडेर चार वर्षसम्म भाग्नु परेको थियो।

सोमवार, 24 मार्च 2025

मानव र मानवेतर भाषामा अन्तर Difference between human and non-human language

 

मानव र मानवेतर प्राणीका सम्रपेषण व्यवस्थामा पाइने अन्तर

Difference between human and non-human language

👯👬मानव human  🙉🙉🙉🐴🐪मानवेतर प्राणीnon-human

     मानव सामाजिक प्राणी हो । यसले भाषाका माध्यमबाट विचार आदानप्रदान गरी जीवनलार्इ सहज बनाएको छ ।भाषालार्इ खेलाउन सक्ने क्षेमताका कारण नै ऊ अरू प्राणी भन्दा पृथक बन्न सफल भएको हो । अन्य प्राणीहरूको पनि भाषा त हुन्छ तर तिनीहरूको भाषामा मानवको भाषा जस्तो विकसित रूप नभइ केहि सङ्केतहरू मात्र देखिन्छ । 

Humans are social creatures. They have made life easier by exchanging ideas through language. It is because of their ability to manipulate language that they have succeeded in becoming different from other creatures. Other creatures also have language, but their language is not as developed as human language, and only some signs are visible.

मानवीय र मानवेतर प्राणी बिचको अन्तरलार्इ यसरी हेर्न सकिन्छः

The difference between human and non-human beings can be seen as follows:

१.मानवीय भाषिक व्यवस्थामा व्यवाहारमा विविधता ल्याउन सक्ने क्षमता हुन्छ तर मानवेतर भाषामा व्यवाहारमा विविधता ल्याउन सक्ने भाषिक व्यवस्था हुदैन ।

1. Human linguistic systems have the ability to bring diversity in behavior, but non-human languages ​​do not have linguistic systems that can bring diversity in behavior.

२.भाषाकै माध्यमबाट मानवले विभिन्न भावनाहरू तथा विचारहरू अरूसमक्ष व्यक्त गर्न सक्छ तर मानवेतर प्राणीको भाषामा अभिव्यक्ति क्षमता सिमित हुन्छ ।

Through language, humans can express various emotions and thoughts to others, but the ability to express themselves in the language of non-human animals is limited.

३.मानव भाषामा उत्पादनशीलता हुन्छ तर मानवेतर भाषामा उत्पादनशीलता हुँदैन ।

Human languages ​​have productivity, but non-human languages ​​do not.

४. मानव भाषामा उद्दीपन र अनुक्रियाका रूपमा बुझ्नु पर्छ तर मानवेतर भाषामा यसप्रकारको क्षमता हुँदैन ।

Human language should be understood as a stimulus and response, but non-human languages ​​do not have this kind of ability.

५मानव भाषामा स्थान वा काल विस्थापनको गुण हुन्छ भने पशुपन्छीको सम्प्रेषणमा स्थान वा काल विस्थापनको गुण हुँदैन ।

Human language has the property of spatial or temporal displacement, while animal communication does not have the property of spatial or temporal displacement.

६.मानव भाषाको लागि भाषिक प्रतिकहरूको खुला व्यवस्था रहेको हुन्छ भने मानवेतर भाषामा खुला व्यवस्था रहेको हुँदैन ।

While human language has an open system of linguistic symbols, non-human languages ​​do not.

७.मानव भाषामा एउटा एउटा प्रतिकले एकभन्दा धेरै अर्थ प्रवाह गर्न सक्छ भने मानवेतर भाषामा प्रस्तुत हुने आवाजले एउटा अर्थ मात्र प्रवाह गर्न सक्छ ।

In human language, a single symbol can convey more than one meaning, while in non-human languages, a sound can only convey one meaning.

८. मानव भाषामा सिकाइको गुण अन्तर्निहित हुन्छ भने मानवेतर सम्प्रेषणमा सिकाइको गुण अन्तर्निहित हुँदैन

While human language has an inherent quality of learning, non-human communication does not.

९. मानव भाषा भूगोल सापेच्छ्य हुन्छ भने मानवेतर सम्प्रेषणमा भूगोल निरपेच्छ्य हुन्छ ।

While human language is geographically relative, in non-human communication, geography is absolute.

१०.मानव भाषालार्इ विभिन्न भाषिक एकाइमा विभक्त गरून सकिन्छ भने मानवेतर सम्प्रेषणलार्इ विभिन्न तहमा विभक्त गर्न सकिंदैन ।

११. मानव भाषाले संस्कृति बोकेको हुन्छ भने मानवेतर सम्प्रेषणले संस्कृति बोक्दैन ।

१२. मानव भाषामा गल्ति सुधारका सम्भावनाहरू रहन्छन् तर मानवेतर सम्प्रेषणमा गल्ति सुधारका सम्भावनाहरू रहदैनन् ।

रविवार, 23 मार्च 2025

कथाको साहित्यका अन्य विधासँगको सम्भन्ध👉👉

 

समानताः

१. दुवै आख्यान विधा भएको,

२.दुवैको वंशाणुक्रम एउटै,

३.दुवैमा गद्यात्मक शैलीको प्रयोग हुने,

४.दुवैमा तत्वगत विशेषताको मेल,

५.कथाको इतिहास र उपन्यासको इतिहास एउटै रहेको,

६.कथा सृजना गर्ने स्रष्टाको मानसिकता र उपन्यास सृजना गर्ने स्रष्टाको मानसिकता एकै किसिमको रहेको,

   असमानताः

१.कथाको कथानक छोटो हुन्छ भने उपन्यासको कथानक लामो हुन्छ ।

२.कथामा जीवनको एक पक्षको मात्र चित्रण हुन्छ भने उपन्यासमा जीवनको सर्वपक्षीय चित्रण हुन्छ ।

३. कथाको क्षेत्र सानो हुन्छ ।यसमा एउटा सानो संसार मात्र देख्न सकिन्छ भने उपन्यासमा जीवनको सर्वपक्षीय चत्रण हुन्छ ।यसमा व्यापक आयामलार्इ समेटिएको हुन्छ ।

४.कथामा पात्रहरूको प्रयोग कम मात्रामा हुन्छ भने उपन्यासमा पात्रहरूको उपस्थिति प्रचुर मात्रामा हुन्छ ।

५.कथाको एउटै उद्देश्य हुन्छ भने उपन्यास बहुउद्देश्यमा केन्द्रित रहन्छ ।

६.कथा एक बसाइमा पढि सकिन्छ भने उपन्यास पढ्न कम्तिमा पनि तीन घन्टा लाग्छ ।

 




समानताः

१.कथा र नाटक दुवै गद्य विधा हुन् ।

२.मौलिकताका दृष्टिले दुवै विधामा समानता पाइन्छ ।

३. नाटक मञ्चीय हुन्छ,त्यस्तै कतिपय कथापनि मञ्चनयोग्य मानिन्छ ।

४.दुवै विधामा पात्रको उपस्थिति अनिवार्य मानिन्छ ।

५.विषयवस्तु तथा भाषाशैलीका आधारमा पनि यी दुवै विधामा समानता पाइन्छ ।

६.नाटकमा संवादको अनिवर्यता हुन्छ ,त्यस्तै कतिपय कथामा पनि सम्वादको मिश्रण पाइन्छ ।

 असमानताः

१.       कथा आख्यानात्मक विधा हो भने नाटक सम्वादात्मक विधा हो ।

२.       कथामा कथानकता हुन्छ भने नाटकमा अभिनयात्मकता रहन्छ ।

३.       कथा पाठ्य विधा हो भने नाटक श्रव्य,दृश्य विधा हो ।

४.       संरचनात्मक हिसाबले कथा लघु आकारको हुन्छ भने नाटकको आकार ठुलो हुन्छ ।

५.       नाटक र कथामा कार्यव्यापार,प्रस्तुतिकरण,स्वरूप र शैलीका दृष्टिले फरक छ।

६.       कथालार्इ पढेर पनि आश्वादन गर्न सकिन्छ भने नाटकलार्इ श्रव्यदृश्यबाट मात्र आनन्द लिन सकिन्छ ।


      समानताः
 १दुवै विधामा गद्यात्मकता पाइन्छ ।
     २.दुवै विधाको विषय,परिवेश र आकारगत रूपमा संरचनागत समानता पाइन्छ ।
    ३. निबन्धको शैलीमा कथा र कथाको शैलीमा निबन्ध तयार गर्न सकिन्छ ।   
    ४.यी दुवै विधामा कलापक्षलार्इ जोड दिइन्छ ।
  ५.दुवैको आकार सानो हुन्छ ।
    ६.आजका कथाहरू अध्ययन र मनन गरी विचार तयार गरेर कथामा अभिव्यक्त गर्दछन् । जब विचारलार्इ कथामा प्रयोग गरिन्छ त्यसले निबन्धको स्वाद दिन्छ अनि निबन्धसँग नजिक देखिन्छ ।



    असमानताः

  १.निबन्ध व्यक्तित्व प्रधान वा वैचारिक हुन्छ भने कथामा निर्वैयक्तिकता हुन्छ ।

    २. कथामा प्रत्यक्ष अप्रत्यक्ष रूपमा पात्रको उपस्थिति रहन्छ भने निबन्धमा पात्रको अनिवार्यता पर्दैन ।

          ३.कथामा वर्णनात्मक,विवरणात्मक एवम् व्याख्यात्मक शैलीको प्रयोग भएको हुन्छ भने निबन्धमा विश्लेषणात्मक शैली हुन्छ ।

          ४.  कथाले पाठकलाई भावनात्मक रूपमा प्रभावित गर्छ भने निबन्धले पाठकलाई बौद्धिक रूपमा प्रभावित गर्छ।

       ५. कथामा घटनाहरू र संवादहरू मार्फत सन्देश दिइन्छ भने निबन्धमा तर्कहरूलाई समर्थन गर्नका लागि उदाहरणहरू प्रयोग गरिन्छ।


     समानताः
 १.दुवै विधामा कल्पनाशक्ति प्रयोग पाइन्छ ।
   २.दुवै विधामा साहित्यिक शैलीको प्रयोग गरिएको हुन्छ ।
    ३. दुवै विधामा लेखक मार्फत आफ्ना भावनाहरू, अनुभवहरू, र विचारहरूलाई कलात्मक रूपमा अभिव्यक्त गरिन्छ ।
       ४. दुवै विधामा भाषाको सौन्दर्यलाई ध्यान दिइन्छ।
       ५. दुवै विधामा संक्षिप्तता र गहिराइ दुवै हुन सक्छन्।
      ६. दुवै विधामा सामाजिक प्रतिबिम्ब हुन सक्छ।
      ७. दुवै विधाको उद्देश्य पाठकलाई मनोरञ्जन गराउनु, भावनात्मक रूपमा जोड्नु, र कुनै नैतिक वा सामाजिक सन्देश दिनु हो।
असमानताः

       कथा एक काल्पनिक वा यथार्थवादी घटना वा चरित्रहरूमा आधारित कथात्मक रचना हो भने कविता एक कलात्मक र भावनात्मक अभिव्यक्ति हो जसमा छन्द, तुक र अलंकार हुन्छ।

       कथामा पात्रहरू हुन्छन् जसले कथानकलाई अगाडि बढाउँछन् भने कवितामा पात्रहरू हुँदैनन्। कविले आफ्नो विचारहरू र भावनाहरूलाई प्रस्तुत गर्छ।

       कथामा कथानक हुन्छ जसमा घटनाहरूको क्रमबद्धता हुन्छ भने कवितामा कथानक हुँदैन यसमा भावनाहरू, विचारहरू, र छविहरू प्रस्तुत गरिन्छ।

































बुधवार, 19 मार्च 2025

मानवेतर भाषा👉

 

मानवेतर भाषा👉

मानवको मात्र एकलटी सम्पत्तिको रूपमा भाषालार्इ मानिन्छ तर वास्तवमा मानवको मात्र सम्पत्ति नभइ मानवेतर अन्य प्राणीहरू पनि कुनै न कुनै प्रकारको भाषाको  प्रयोग गर्दछन् । हरेक पशुपंक्षी तथा किराहरू फ्ना समूहले बुझ्ने ध्वनि, सङ्केत ,स्पर्श र वाज निकाल्ने गर्दछन् । पशुको भाषा पशुले बुझ्न सक्दछन् तर उनीहरूका बिच दोहोरो संवाद भने हुदैन । कुनै दुःख, पत,विपद,त्रास वा भयबाट तिएको मान्छेले झै पशुहरूले पनि वाज निकाल्दछन् । पशुहरूको सञ्चार प्रक्रियालार्इ भाषाविधहरूले चार प्रकारको ठम्याएका छन् ।जसमाः

क.     गन्ध सङ्केत

ख.    गीत वा ह्रवान

ग.     दृश्य सङ्केत

घ.     स्पर्श सङ्केत

क.गन्ध सङ्केतः

विभिन्न प्रकारका पशुहरू मध्ये एकथरी पशु तथा किराहरूले फ्नो समूहलार्इ फू एको वा फू त्यहाँबाट ठाउ छोडेको सन्देश दिने गन्ध छोड्दछ । जस्तैः सलहले छोडेको गन्ध सात कोशसम्मको सलहले थाहा पाउछ भनिन्छ ।धेरैजसो पशु तथा किराहरूले सहवास या प्रजनन् हुने अवस्थामा खास प्रकारको सङ्केत गर्दछन् ।त्यसैगरी भय, डर, त्रासको अभिव्यक्तिको क्रममा,भोजनको सङ्कलनको क्रममा र कहिँ उपस्थिति जनाउने क्रममा वा सङ्कट परेको वेलामा फ्नो प्रकारको गन्ध छोडेर अरूलार्इ सङ्केत गर्छन् जसलार्इ गन्ध सङ्केत भनिन्छ ।

 

ख.गीत वा ह्रवान

 कतिपय चराहरू र किराहरू क्रमिक रूपमा वाज गुञ्जाइरहन्छन् ।उनीहरूको यस गुञ्जाइले नै फ्नो सङ्केत अरूलार्इ गर्दछन् ।कतिपय चराहरूले फ्नो जात र स्वरूपको परिचय दिने वाज निकाल्दछन् । कुनै चराहरूले उच्चारण गरेको वाजलार्इ ध्यान दिँदा नेपाली प्रकृति अनुशारको अभिव्यक्तिलार्इ सङ्केत गरेको भान हुन्छ । जस्तैः पोखरा जाम,वीउ कुइयो, काफल पाक्यो दी त्यसैगरी भ्यागुता ट्वार ट्वार गरी कराइ रहन्छ भने झ्रयाउकिरी झ्याँइ इयाँइ गरेर एक प्रकारको लयात्मक वाज प्रकट गर्दछ । यी गीतमय ध्वनी र वाजका माध्यमबाट यी पशुपंक्षी वा किराहरूले फ्नो भोकको अवस्था,समयको स्थिति,सहवासको इच्छा,भय, त्राश र डरको अवस्था साथै फ्नो एक्लो र सामूहिक उपस्थितिको समेत सङ्केत जनाउने कार्य गर्दछन् । त्यस्तै कुकुर, स्याल, बाँदरको ह्रावनयुक्त बोली र सङ्केत पाइन्छ ।

 

ग.दृश्य सङ्केत

प्रकाश वा अन्य कुनै माध्यमले सङ्केत गर्ने प्रक्रियालार्इ दृश्य शङ्केत भनिन्छ । यस अन्तरगत प्रकाश,मुखाकृति,पोज तथा ढाँचा पर्दछन् ।यसमा खास गरेर प्रकाश सङ्केत पाइन्छ। जुनकिरीहरूले प्रकाश छरेर सङ्केत दिन्छन भने माछाहरूले पनि उज्यालो छरेर सङ्केत दिन्छन। चराहरूले पनि नाचेर घुमेर तथा शरीर फुलाएर अनि शारीरिक रङ्ग बदलेर सङ्केत गर्दछन्। समुद्री जनावरहरू पनि यस्तो दृश्य सङ्केत गर्दछन् । कतिपय जनावरहरूले मानिसको जीवनमा पाइने जस्ता शारीरिक आकृति र स‌ङ्केतहरू देखाउने गरेको पाइन्छ जस्तै कुकर गाई, भैसी गोरु घोडा जस्ता जनावरहरूले आफ्नो मालिक बाहेक अर्कोलाई कुनै सङ्केतले नौलो मान्छे भएको सङ्केत गर्दछन। यसैगरी आफ्नो पोज तथा ढांचाद्वारा केही सङ्केत गर्ने जनावरहरूमा मृग, हरिण, जरायो-खरायो तथा बाघ आदि देखा पर्दछन। बाघको हेराइ र उभ्याइमा, मृग र हरिणको दौडाइ, उफ्राइ ,फर्काइ र हेराइमा यस्तै दृश्यात्मक सङ्केतहरू देखिन्छन ।



घ स्पर्श सङ्केत

एकले अर्कोलाई छोएर कुनै कुराको उल्लेख गर्नु वा कुनै प्रकारको छुवाइले (कुनै अङ्ले कुनै अङ्गलाई) यही कुराको सङ्केत गरेको हो भनेर बुझ्नु यी दुवैतर्फी अर्थलाई  नै स्पर्श सङ्केत मानिएको पाइन्छ। कतिपय प्राणीहरू छोएर आफ्नो कुराको अभिव्यक्ति गर्छन् । यो स्पर्श सङ्केत खासगरी माछाहरूमा पाइन्छ भन्ने उल्लेख छ । सहवासको वा प्रजननको बेलामा भाले माछाले पोथी माछालाई छोएर सङ्केत गर्दछ। यसैगरी चराहरूमा र बाँदरहरूमा पनि प्रजननको बेला स्पर्श सङ्केत गर्ने प्रवृत्ति देखिन्छ । कतिपय चराचुरुङ्गी र जनावरहरू अघिपछि एक्लै बस्छन भने प्रजननको बेला सगोलमा बस्दछन् र कतिपय चाहिँ सधैभरी फ्नै बथानमा बस्ने गर्दछन् । यसरी विभिन्न पशुपंक्षी,चराचुरूङ्गी,किरा फट्याङ्ग्राहरूको सङ्केतको उपयोग खासगरी सहवास र प्रजननको बेला, पसी सहयोग र एकताका निम्ति उपस्थति भएको पाइन्छ ।

नाटकको परिचय र परिभाषा

     नाटकको परिचय र परिभाषा परिचयः   नट् धातुमा, ण्वुल् प्रत्यय लागेर नाटक शब्दको निर्माण हुन्छ र यसको शाब्दिक अर्थ अभिनय हुन अाउँछ ।     रङ...