शनिवार, 25 सितंबर 2021

प्रदीप नेपाल र उनको ‘थैले खत्रीको इतिहास’कथाको विश्लेषण

कथाकारको जीवनीगत परिच

जन्म – २०१०पुष २८गते भोजपुरको गोगनेमा

शिक्षा – स्नातक

पहिलो प्रकाशित कथा – गाइड(नलोराँको पत्रिकाः२०२६)

पहिलो प्रकाशित कृति-२०१८ सालमा प्रकाशित सुन्दर हिमालनामक कविता  

कथा सङ्ग्रहहरू – सूर्यमानको कथा शृङ्खला(२०४१),कथाभित्रका नारी अनुहार(२०४७),परोपकार यात्रा(२०५०),धरहराको शहर (२०६२)

लगाएत थुप्रै उपन्यास,संस्मरण ,बालउपन्यास पनि लेखेका छन् ।

सम्मान तथा पुरस्कार - उत्तमशान्ति पुरस्कार, नइ इश्वर वल्लभ पुरस्कार तथा साहित्य सन्त्तया, दोभान साहित्य, प्रलेस, गोपाल प्रसाद रिमालसम्मान जस्ता पुरस्कार र सममानबाट सम्मानित

योगदान - २०५१ सालमा संचार र जलश्रोत मन्त्री तथा २०५५ सालमा स्वास्थ्य र जलश्रोत मन्त्री  

कथागत प्रवृत्तिहरू

१.प्रगतिवादी कथाकार हुन् । यिनले समाजमा पिछडिएका वर्गलार्इ अग्र स्थानमा ल्यार्इ उनिहरूको उचित मूल्याङ्कन हुनुपर्छ भन्ने बिचार अगाडि सारेका छन् ।

२.यिनका कथाहरूमा समाजमा रहिरहेको र्थिक,समाजिक ,राजनैतिक, धार्मिक जातिय, लैङ्गिक विभेध र त्येसले निम्त्याएका समस्यालार्इ यथार्थ रूपमा  समेट्दै शोषित वर्गको पक्षमा वाज उठाएको पाइन्छ ।

३. नारीलार्इ प्रेरणाको स्रोतको रूपमा मान्दै उनिहरूलार्इ कथामा महत्त्वपूर्ण स्थान दिर्इ नारीहरू माहान र शक्तिशाली हुन्छन् भन्नेकुरा दर्शाएको पार्इन्छ ।

४. क्रन्ति र विद्रोहको भावका साथ प्रस्तुत हुने यिनका कथाका भाषा शैली सरल र स्पष्ट बुझिने खालको हुन्छ ।

५.वैचारिक ढंगबाट प्रस्तुती दिने यिनका कथाले विभिध विषयवस्तु अगाल्नुका साथै ग्रामिण र शहरी दुबै परिवेशलार्इ अगालेको पाइन्छ ।

कथाको सन्दर्भ

१.यो कथा वि. सं. २०४३सालमा उत्साहानामक पत्रिकामा प्रकाशित,

२. धरहराको शहरकथा सङ्ग्रहमा(२०६२) सङ्ग्रहित कथा ,

३.वीर सपूतप्रति स्था भाव अभिव्याक्ति

४.सामान्तिहरूका  बिरूध्दमा जनताहरूले संघर्ष गर्नुपर्छ भन्ने भाब,

५.पात्रको चरित्रको धारमा पात्रको नामाकरण र सोहिपात्रको धारमा कथाको शीर्षक चयन गरिएको ,

कथाका पात्रहरू

थैले खत्री(नरबहादुर खत्री),ख्याउटे कार्की(हरिप्रसाद कार्की),थैलेकी स्वास्नी,चुच्चे,थैलेकी सासू,वृहस्पती पराजुली ,बडाहाकिम(कुलबहादुर) ,पुलिस,ख्याउटेको छोरो ,किस्ने भुजेल

कथाको विश्लेषण

प्रगतिवादी तथा यथार्थवादी कथाकार प्रदीप नेपाल (२०१०) को थैले खत्रीको इतिहास नामक कथा २०४३सालमा उत्साह पत्रिकामा प्रकाशित कथा हो । पछि २०६२ सालमा धरहराको शहर नामक कथा सङ्ग्रहमा सङ्ग्रहित गरियो । यस कथामा कथाकार नेपालले वर्ग सङ्घर्षका विषयवस्तुलार्इ उठान गरेका छन् । नेपाली समाजान बर्षौ देखि परम्परा र संस्कार जस्तो वनेको वर्गीय विभेध र निम्नवर्गको मानिसले भोग्नुपेका समस्या अनि त्यसको मुक्तिको लागि लडेको लडार्इं नै यस कथाले समेटेको छ ।

यस कथामा थैले खत्री(नरबहादुर) कथाको प्रमुख पात्र हो । निम्नवर्गीय किसान परिबारको उसलार्इ जेनकेन गरेर बर्षदिन बल्ल तल्ल खान पुग्ने जमिन हुन्छ ।जुन बाबुको अंशबाट प्राप्त गरेको हुन्छ ।त्यो जमिन त्यहि गाउँको धनी ख्याउटे(हरिप्रसाद कार्की) ले जबर्जस्ती हडप्ने प्रयास गर्छ ।त्यसको तिनदिनमा थैले गाउबाट गायव हुन्छ ।घरमा दुर्इ जिउकी श्रीमती एक्लै छोडेर थैले गायब भएको चाल पाएपछि ख्याउटेले थैले हिडेको २७ दिनका दिन उसको घरमा आगो सल्कार्इदिन्छ ।थैलेकी श्रीमतीले गाली सिबाय केहि गर्न सक्दिन ।घर छोडेको तिन बर्ष दस महिना २७दिनका दिन थैले गाउँ आएको हल्ला चल्छ ।थैले गाउँ गएको हल्ला चलेको ९ दिनका दिन ख्याउटेलार्इ एउटा चिठ्ठीपुग्छ त्यसमा २१ दिनको दिन गोदाममा आगो लगाउने धम्की दिइएको हुन्छ । धम्की अनुशार गोदाममा आगो लाग्छ ।त्यसको ५ दिनमा फेरी अर्को चिठी ख्याउटेलार्इ जान्छ त्यसमा ४महिना भित्र घरमा आगो लगाउने,गोठमा पनि आगो लगाउने र घोडालार्इ एक महिना भित्र मारिदिने धम्की हुन्छ ।केहि समयमा थैले र ख्याउटे बिच भेट हुन्छ परिवर्तित स्वरूपमा देखिएको थैलेलार्इ देखेर ख्याउटेलार्इ डर लाग्छ ।काधमा भिरेको बन्दुकले गोली हानी ख्याउटेको घोडालार्इ ताक्छ गोली ख्याउटेको दायाँ हातमा लाग्छ र एकपटककोलागि उसको ज्यान बक्स दिएको कुरा व्याक्त गर्छ । उता गोठमा आगो लगार्इ सकेको हुन्छ ।ख्याउटेले सुरक्षाका लागि घरमा पुलिस पायो ।गाउँमा पुलिस भएपछि गाउँका मानिसहरू पुलिसबाट त्रसित भए थैले ३ महिना गायब हुन्छ ।थैलेले गाउँ छोडेको संका गरि पुलिस फर्कन्छन ।त्यसैदिनको राती  ख्याउटेकोखेतको करिब सातमुरी धान काटेर लान्छ ।  फेरि पुलिसको सहायताको लागि ख्याउटे सदरमुकाम जान्छ र पुलिस झिकाउछ आफू भने फर्कदैन ।पुलिससँग जङ्गलमा झडप पर्दा उल्टै पुलिसलार्इ नै सिद्ध्याएको थैलेलार्इ निदार्इ रहेको अवस्थामा झुक्काएर सुराकी लगार्इ समातिन्छ । कहिले ढुङ्गा बोक्नलगाउने,कहिले गोडामा नेल ठोकेर घोडाको पुच्छरमाबाँधि दिएर यातना दिदै लगि हात ढुङ्गाले थिचेर भाचिदिन्छन् ।भोजपुर र काठमाडौंको जेलमा धेरैबर्ष विताएको थैलेको पछि कुनै खबर बेगर बेपत्ता हुन्छ भन्दै लेखकले २६ साल पछि थैलेको चिहान राप्ति खोलाको किनारमा भएको हल्ला सुनेको थैलेखत्रीको इतिहास पढ्ने पाठकलार्इ उसको मृत्युको कारण र विवरण पत्ता लगाउन आग्रह गरेर कथानक सकिएको छ ।

 बर्षौदेखि जरा गाढेर रहेको सामन्ति शोसक वर्गले निमुखा वर्गमाथि गरेको अन्याय र अत्यचारका विरूध्द सहासका साथ लाग्नु पर्छ ,डराएर बस्नु हुँदैन भन्ने सन्देस बोकेको यस कथामा सामाजमा सामान्तिहरूले कसरी सर्वसाधरण मानिसको थिचोमिचोगर्छन् अनि उनिहरूलार्इ नै कसरीसरकारी कर्मचारी र पुलिसहरूले संरक्षण गर्छन भन्ने यथार्थ अभिव्याक्ति यस कथामा दिर्इएको छ । जो कुर्ची र सत्ताको नजिक हुन्छ त्यसले समाजमा कु कृत्य गरि कुर्ची र सत्ताको आडमा कु कृत्यलार्इ लुकार्इ संस्कारी देखिन्छ । निमुखा वर्गको सम्पती लुटेर आफ्नो  बनाउने र खानदानी बन्ने अविलासा बोकेका सामन्ति संकारको विरूध्द खुलेर विरोध गर्नु पर्छ ।बिरोध गर्दा जतिनै सक्तिशाली भएपनि एक्लैले भन्दा सङ्गठन र समूह मिलेर कार्य गर्यो भने शक्ति अझ मझबुत हुन्छ र सासक पनि हच्किन्छ ।भन्ने सन्देश थैले हराउनु २६ बर्ष पछि अन्यत्रै उसको चिहान भएको हल्ला सुन्नुले दिन्छ ।व्याक्तिलार्इ धोका टाढाको मान्छेले भन्दा बढि नजिकको मान्छेलेदिन्छ जसलार्इ उसले विश्वास गरेको र आफन्त मानेको हुन्छ भन्ने सङ्केत यहा थैलेकी सासूलेनै उसलार्इ निदाएको समयमा पुलिसलार्इ सुराकी दिएबाट थाहा हुन्छ ।त्यसै गरी मान्छेमा सचेतता हुनु पर्छ त्यसले व्यक्तिलार्इ क्रान्तिकारी बनाउछ ।भन्ने तर्क पनि यस कथामा थैलेको अभिव्याक्तिले दिएको छ ।त्यसै गरि शान्ति शुरक्षाका लागि भनेर बनार्इएको पुलिसले पनि समाजमा शान्तिकोशान्तिको साटो कुटपिट,बलत्कार अत्यचार गर्दछन् ।झ्यालखाना भित्र व्यक्तिलार्इ सुधार नभर्इ अत्याचार र प्रतिशोध निकाल्छन् ।कानुनलार्इ हातमा लिर्इ अराजक प्रवृति प्रदर्शन गर्छन् भन्ने यथार्थता यस कथामा प्रस्तुत गरिएको छ ।

       भोजपुरलार्इ मुख्य परिवेश बनार्इ लेखिएको यस कथामा मान्छेलार्इ मान्छेले नै कति अत्यचार गर्छ र अत्यचारको विरोध गर्दा उल्टै उहि दोसी बनि कारबाहिमा पर्नुपर्छ उसको सर्वस्व हनन हुनुका साथै उसको अस्तित्वलार्इनै दमन गरेर गुमनाम गरार्इन्छ त्यहि समाजको यथार्थ ऐना यस कथाले देखाएको छ ।
 
 

 

शुक्रवार, 24 सितंबर 2021

नेपाली कविताको ऐतिहासिक विकासक्रम

 

 नेपाली भाषाको थालनी सँगसँगै नेपाली कविताको पनि  थालनी भएको हो भनिन्छ । विक्रमको १८औसताब्दीमा पृथ्वीनारायण शाहको पराक्रमलार्इ लिएर सुवानन्द दासले लेखेको पृथ्वीनारायण कविता जुन १८२६लार्इ यसको सुरूवातको विन्दुको रूपमा लिइन्छ ।नेपाली कविताको विकाशक्रमलार्इ तिन चरणमा विभाजन गर्न सकिन्छ ।

क.प्राथमिक काल वि.सं.१८२६- १९४०

ख.माध्यामिक काल वि.सं.१९४१ – १८७४

ग.धुनिक काल वि.सं. १८७५ – हाल सम्म

क.प्राथमिक काल वि.सं.१८२६- १९४०

नेपाली कविताको प्राथमिक काल पृथ्वीनारायण शाहको नेपाल एकीकरण अभियान सँगै थालिएको हो । पृथ्वीनारायण शाहले देखाएको वीरताको गुणगान गाउँदै कवि सुवानन्द दासले लेखेको पृथ्वीनारायण’ कविता नै नेपालीमा लेखिएको पहिलो कविता हुन पुग्यो भने शक्तिवल्लभ अज्र्यालउदयानन्द अज्र्याल आदिले पनि सुवानन्द दासकै प्रवृति  लाई पछ्याए । प्राथमिक काल मोतीराम भट्टको उदय हुनुपूर्वसम्म विस्तारित रहेको पाइन्छ । यस कालमा सुन्दरानन्द बाँडाराधावल्लभ अज्र्यालगुमानी पन्तवीरशाली पन्तवसन्त शर्माहीनव्याकरणी विद्यापतिरघुनाथ पोख्रेलरामभद्र पाध्याभानुभक्त आचार्यपतञ्जली गुज्रयाल  आदि कविहरुको उदय भएको पाइन्छ । प्राथमिक काललाई पनि दुई भागमा वर्गीकरण गर्न सकिन्छ

अ.वीरधारा काल

नेपाली कविताको इतिहासको आरम्भमा वीरतापूर्ण भाव भएका वीर रसयुक्त कविता लेखिए । तत्कालीन परिवेशको प्रभाव नै यसको कारण थियो । पृथ्वीनारायण शाहले नेपाल एकीकरण अभियान चलाएको समयमा त्यस कार्यमा भाग लिने सैन्यहरुको आत्मबल बढाउन एवं पृथ्वीनारायण शाहको प्रशंसा गरी केही प्राप्त गर्न पनि तत्कालीन कविहरुले वीर भावका कविता रचना गरेको पाइन्छ । वीरधाराकाल वि.सं. १८२५ देखि अंग्रेजसँगको सुगौली सन्धिकाल वि.सं.१८७१ सम्म रहेको छ । सुवानन्द दासको पृथ्वीनारायण’ कवितासँगै आरम्भ भएको यस धाराका अन्य कवि तथा कविताहरुमा शक्तिवल्लभ अज्र्यालको तनहूँ भकुण्डो’, उदयानन्दको पुरानु बातको अर्जी’, अज्ञात कविको साँढ्याको कवित्’, सुन्दरानन्द बाँडाको ‘त्रिरत्न सौन्दर्य गाथा’, यदुनाथ पोखरेलको गोर्षा सेना वर्णन’, गुमानी पन्तको धन्य गोरखाली राजा’, रामचन्द्र पाध्याको लक्ष्मी धर्म सम्वाद आदि रचनाहरु उल्लेखनीय छन् । यस धाराका कविताहरुमा युद्धको वर्णनका साथै राष्ट्रिय एकता र राष्टप्रेम झल्किएको पाइन्छ । कवितात्मक अभिव्यक्तितर्फ उन्मुख मौलिकताको स्पर्श गर्ने कोसिस यस कालका कविताका मुख्य प्रवृतिहरु हुन् । यस समयमा फुटकर कविताको साथै खण्डकाव्य र महाकाव्यकै स्तरमा कविता रचना भएको पाइन्छ ।

आ. भक्तिधारा काल

    पृथ्वीनारायण शाहको नेपाल एकीकरण अभियानको क्रममा वीरवन्दनाका कविताहरु लेखिए भने नेपाल अंग्रेजको युद्धपछि भएको सुगौली सन्धिबाट भक्तिधारामा आधारित कविताहरु लेखिन थाले । युद्ध र सन्धिले ल्याएको नैराश्यता र पीडाको अभिव्यक्ति स्वरुप ईश्वर प्रति भक्तिभाव देखाउने कविता सिर्जना गर्न थालियो । धार्मिक ग्रन्थहरु जस्तै पुराण आदि कविता सिर्जनाका आधार स्रोतहरु हुन पुगे । ईश्वरको साकार र निराकार दुवै रुपको वर्णनभाषा परिष्कारमा अभावलोकछन्द र शास्त्रीय छन्दमा कविता सिर्जित कविताहरु भक्तिधाराकालका कविताका विशेषताहरु हुन् ।

भक्तिधाराकाललाई पनि तीन भागमा वर्गीकरण गर्न सकिन्छ

 

. कृष्णभक्तिधारा-     कृष्ण भक्तिधाराका कविहरुले कृष्णलाई आधार मानेर कविताको सिर्जना गरेका छन् । श्रीकृष्णको जीवनसँग सम्बन्धित विविध पक्षलाई विषयवस्तु बनाई आफ्ना भावना व्यक्त गर्ने कविहरु यस धाराअन्तर्गत पर्दछन् । यस कालमा कृष्णभक्तिलाई कवितात्मक अभिव्यक्ति दिने कविहरु इन्दिरसबिध्यार्ण  केशरी अज्र्यालवसन्त शर्मा लुइटेलवीरशाली पन्तयदुनाथ पोखरेलहीनव्याकरणी बिध्यापति पतञ्जली गुज्रयाल  आदि हुन् ।

राम भक्तिधारा- श्रीरामको जीवनसँग सम्बन्धित विविध पक्षलाई विषयवस्तु बनाई आफ्ना भावना व्यक्त गर्ने कविहरु यस धाराअन्तर्गत पर्दछन् । रामभक्ति धाराका केन्द्रीय कविका रुपमा भानुभक्त आचार्यलाई लिइन्छ । उनले संस्कृत भाषामा लिखित ‘रामायण’ को नेपाली भाषामा अनुवाद गरेका थिए । नेपाली भाषामा लेखिएको रामायण नेपालीको पहिलो महाकाव्य पनि हो । अनुवाद र मौलिकताको दोसाँधमा रहेपनि रामायणले नेपाली कविता साहित्यमा विशिष्ट स्थान राखेको छ । यसको साथै आचार्यका भक्तमाला (१९१०)प्रश्नोत्तर (१९१०)रामगीता (१९२५) आदि कृतिहरु छन् । यस भक्तिधाराका अर्का सशक्त कवि रघुनाथ पोख्रया हुन् । यिनले रचना गरेको सुन्दरकाण्ड’ मा रामभक्तिको उत्कृष्ट नमूना पेश गरेका छन् ।

.निर्गुण भक्तिधारा

 यो धाराको आरम्भ जोसमनी सन्तका रचनाबाट भएको हो । यो धाराका कविहरुले सामाजिक अन्धविश्वासको चर्को विरोध गरेको पाइन्छ । हिन्दू वर्णाश्रम व्यवस्थाप्रति  तीक्ष्ण प्रहारमा यस धाराका कविहरुको कलम चलेको पाइन्छ । सन्त कविहरुको मुख्य उद्देश्य जातिगत विभेदअत्याचारदुराचारको विरोध र मानवतावादको समर्थन गरी मुक्तिको चाहना राख्नु हो । निर्गुण भक्तिधाराका कविहरुले अदृश्य ;Qfमाथि विश्वास गर्दै ब्रह्म’ वा मनलाई ईश्वरको रुप मानेका छन् । यस धाराका केन्द्रीय प्रतिभा ज्ञानदिलदास हुन् भने अन्य कविहरुमा शशिधरअगमदिलदासअखण्डदिलदास आदि पर्दछन्

प्राथमिक कालिन कविताका विशेषताहरू

लेख्य युगको थालनी,

वीर र भक्ति रसका कविताहरुको रचना,

संस्कृत साहित्यलाई मूल आधार मानेर कविताको रचना,

पुराणधर्मशास्त्रपूर्वीय दर्शनलाई आधार बनाई अनुवाद गरिएको ,

लोकलय र शास्त्रीय छन्दको प्रयोग

ख.माध्यमिक काल वि.सं.१९४१-१९७४

    नेपाली कविताको इतिहासमा माध्यमिक कालको थालनी मोतिराम भट्टको आगमनसँगै भएको मानिन्छ ।यो समयलार्इ छापाखानाको युगको रुपमा चिनिन्छ  मोतिराम भट्टले रामायणको ‘सुन्दरकाण्ड’ छपाएपछि नेपाली कविताको मुद्रण युग आरम्भ भएको हो । मोतीराम भट्टले सुरुमा भारतेन्दु हरिश्चन्द्रबाट प्रभावित भएर मोतीमण्डलीको गठन गरी नेपाली कवितामा श्रृङ्गारिक कविता र समस्यापूर्ति लेख्ने कार्यमा आकृष्ट भएका हुन् । यस कालमा श्रृङ्गारिक कविता रचिएको पाइन्छ । नेपालको इतिहासमा तत्कालीन शासक  वर्ग  भोगविलासी भएकाले उनीहरुको मनोरञ्जन र सुखका लागि श्रृङ्गारिक कविताहरु लेखिएशम्भूप्रसाद ढुङ्गेल पनि श्रृङ्गारिक कविकै रुपमा कहलिए । उनको शंभोजनमाला’  वेश्यावर्णन’ जस्ता श्रृङ्गारिक रचना प्राप्त छन् ।यस कालका अर्का प्रतिभालक्ष्मीदत्त पन्त हुन् । यिनले पत्रपत्रिकामा कवितागजल आदि प्रकाशन गरेको पाइन्छ । यस्तै माध्यमिक कालका अन्य कविहरु गोपीनाथ लोहनीको संगीतचन्द्रोदय’, ‘गफाष्टक’, तेजबहादुर रानाको श्लोकसंग्रह’, आदि कृतिहरु उल्लेख्य छन् । यस कालका अन्य प्रतिभाहरु नरदेव पाण्डेतीर्थराज पाण्डे उल्लेख्य मानिन्छन् । त्यसबाहेक शिखरनाथ सुवेदीलक्ष्मीदत्त पन्तपहलमानसिंह स्वाँरकेदारनाथ खतिवडाकृष्णप्रसाद रेग्मीशम्भूप्रसाद ढुङ्गेल  आदिले माध्यमिक कालीन कवितालाई उर्वर पारेको पाइन्छ ।

माध्यमिक कालिन कविताका प्रमुख विशेषताहरु

१.      सामूहिक रुपमा कविता लेख्ने कार्यको थालनी,

२.    २.  अनुवाद गर्ने कार्यको निरन्तरता,

३.     ३. मुख्य रुपमा श्रृङ्गारिक भावधारामा कविता लेखन,

४.      ४.वर्णनात्मकताको आधिक्य,

५.      ५.युगीन परिवेशको व्यङ्ग्यात्मक प्रस्तुति,

६.     ६ कवितामा देशप्रेम र जातीय गौरव गान एवं ईश्वर भक्तिभाव झल्किएको,

७.      ७संस्कृतहिन्दीउर्दूफारसी आदि मिश्रित भाषाको प्रयोग बाहुल्य,

ग. आधुनिक काल वि.सं.१९७५ – हाल सम्म

 

    शास्त्रीयतावादी-परिष्कारवादी धारा१९७५- १९९०

आधुनिक नेपाली कविताको पहिलो धारा परिष्कारवादी धारा हो । यस धारालार्इ शास्त्रीयतावादी धारा वा क्लासिकल धारा भनेर पनि भनिन्छ । यस धाराका प्रवर्तक लेखनाथ पौड्याल हुन् । पौड्यालको प्रयासबाट नै  आधुनिक नेपाली कविताको टुसा पलाएको हो । यो समय सूक्तिसिन्धुको प्रकाशन पछि देवकोटाको उदय हुनपूर्वको समयावधिलार्इ मानिन्छ । लेखनाथ पौड्यालको ऋतुविचार(१९७५) खण्डकाव्यको प्रकाशन सँगसँगै यस युगको सुरूवात भएको हो ।

यसका विशेषता

१भाषा ,व्याकरण ,शैलीमा शुद्धता र लयको परिपालन चाहन्छ ।

२.श्रृङ्गारितालार्इ हटार्इ पूर्वीय शास्त्रीय मान्यता अनुरूप वौद्दिकता पूर्ण पाण्डित्य पूर्ण कविता लेख्ने उद्देश्य लिन्छ ।

 यो समय माध्यमिक काल र आधुनिक कालको मध्यम समयको रूपमा पर्छ ।यसलार्इ कसैले आधुनिक काल भनेका छन् भने कुनै विद्वानले स्वच्छन्दतावाद देखि आधुनिककालको सुरूवात भएको भन्ने मान्यता दिएका छन् ।

 

 

    २.   स्वच्छन्दतावादी धारा १९९१- २०१६

      ३.         प्रयोगवादी धारा  २०१७ - २०२९      

       ४.    समसामयिक धारा २०३० – हाल सम्म

१९९१ सालमा थालिएको स्वच्छन्दतावादी धारादेखि नेपाली कवितामा आधुनिक काल प्रारम्भ भएको हो । तत्कालीन नेपाली कविहरू लक्ष्मीप्रसाद देवकोटासिद्धिचरण श्रेष्ठगोपालप्रसाद रिमालयुद्धप्रसाद मिश्र आदिले कवितामा भावविषयछन्द आदिमा पुरानो परम्परा भत्काएर नवीनताको बीजारोपण गरेपछि नेपाली कवितामा आधुनिकता थालिन्छ । देशकाल र परिवेशको सापेक्षतामा पश्चिमीजगतको मध्यकालीन प्रवृत्ति स्वच्छन्दतावाद नेपालीमा आधुनिक प्रवृति भएर देखापरेको छ । यो पूर्ववर्ती शास्त्रीयतावाद वा परिष्कारवादको कठोर बन्धनका विरुद्धमा आएको विद्रोहात्मक काव्य प्रवृति हो । यस कालमा लेखकीय आत्मचेत र नवीनतम शैलीको प्रयोग आधुनिकताको खास अभिलक्षण भएर देखापरेको छ । नेपाली कवितामा परम्परित शास्त्रीयताको विरोध गर्दै थालिएको आधुनिकतामा लेखकीय आत्मचेतनाशैलीशिल्पगत परिवर्तननवीन मूल्यमान्यताको वरणविद्रोहीक्रान्तिकारी स्वरका साथै युगीनतानवीन सौन्दर्य चेतनातार्किकतावैज्ञानिक दृष्टिकोणको प्रस्तुति आदि प्रवृति देखापर्छन् । नेपाली कवितामा देवकोटा आदि कविहरूको आगमनपछि १९९१ देखि न्यूनाधिक रूपमा थालिएर क्रमशः विस्तारित हुँदै गएको आधुनिकताले २००७/२००८ सालपछि स्पष्ट स्वरूप प्राप्त गर्दै गई २०१७ सालमा पुग्दा परिपक्वता प्राप्त गरेको देखिन्छ ।

.   स्वच्छन्दतावादी धारा

१९९१ देखि थालिएको नेपाली कविताको स्वच्छन्दतावादी धाराअन्तर्गत रही थुप्रै कविहरूले प्रतीकात्मकआख्यानात्मक र नाटकीय संरचनाका प्रशस्तै कविताहरू सिर्जना गरेका छन् । देवकोटाबाट थालिएर उनीसँगै अन्त्य भएको भनिने स्वच्छन्दतावादी कविता पछिल्लो समयमा पनि प्रशस्तै लेखिएका छन् । नेपाली कविताको स्वच्छन्दतावादी धाराअन्तर्गत रही कविता सिर्जना गरेको विवरणलाई हेर्दा नेपाली कविताको स्वच्छन्दतावादी धाराको समयावधिमा थुप्रै  कविहरूले विभिन्न थप र ढाँचाका कविता लेखी नेपाली कविताको उन्नयन र विकासमा उल्लेख्य योगदान पु-याएको देखिन्छ । यस समयका सबैजसो कविका कवितालाईहेर्दामानवीयप्रेमप्रणययौवनजन्यइच्छाआकाङ्क्षासमानतास्वतन्त्रतामातृत्वआशानिराशाबिछोडमिलनछटपटीराष्ट्रप्रेमप्रकृतिप्रेम आदिकै स्वच्छन्द अभिव्यक्ति पाइन्छ ।

 

.         प्रयोगवादी धारा

नेपाली कवितामा प्रयोगवादी धाराको थालनी २०१७ को राजनैतिक परिवर्तनपछि भएको हो । देवकोटाको अवसान र मोहन कोइरालाको आगमनसँगै थालिएको यस धाराका कविहरूले परिस्थितिजन्य कारणबाट उत्पन्न हीनताकुण्ठाअसन्तुष्टिउकुसमुकुस आदिलाई अमूर्त लेखनका माध्यमबाट दुरुहक्लिष्टअसम्प्रेषणीय ढङ्गले कवितात्मक प्रस्तुति गरेका छन् । जीवनलाई विसङ्गतनिस्सारविशृङ्खलशून्यव्यर्थ ठान्ने यस धाराका कविहरूले अनेक बिम्बप्रतीक र मिथका साथै चेतन प्रवाह पद्धतिको प्रयोग गरी कवितालाई  दुर्बोध्य  तुल्याएका छन् । यस प्रवृति को अनुसरण गरी विभिन्न कविहरूले पनि कविता सिर्जना गरेको देखिन्छ ।
समग्रमा नेपाली कविताको प्रयोगवादी धाराको समयावधिमा लेखिएका कवितालाई हेर्दा प्रतीकात्मक र सूक्ष्म आख्यानात्मक संरचनायुक्त लामा कविताको सिर्जनाप्रतीकात्मकअमूर्तबौद्धिकक्लिष्टदुर्बोध्यदुरुह र जटिल अभिव्यक्तिअतियथार्थवादीप्रतीकवादीअस्तित्ववादीविसङ्गतिवादी चिन्तनयुगीन जनजीवनमा व्याप्त निस्सारताअर्थहीनतानिराशासन्त्राससंशयकुण्ठा  आदिको चित्रणकथ्य र शिल्पगत नवीनता विशृङ्खल अनुभूतिको विस्तारआनुप्रासिक र गधयात्मक शिथिलता एवं शुष्कतापरम्पराभन्दा भिन्न नवीन भाषिक विन्यासजस्ता प्रवृतिको प्रबलता भेटिन्छ । यसै समयमा यीभन्दा भिन्न प्रवृतिका स्वच्छन्दतावादी भावधारामा आधारित केही कविताहरू पनि लेखिएका छन् ।

समसामयिक धारा

प्रयोगवादी क्लिष्टताका कारण कविता र पाठकका बीचको सम्बन्ध प्रायः विच्छेद भएका अवस्थामा २०३० को दशकदेखि विभिन्न कविहरूले सरल र सुबोध कविता सिर्जना गर्न थाल्छन् । २०३६ सालमा भएको जनमत सङ्ग्रहको घोषणासँगै नेपाली कविता सडकमा ओर्लिन्छ र सडक कविता क्रान्तिका नामले अगाडि बढ्छ । यसरी २०३६ सालदेखि थालिएर अधावधि निरन्तर रहेको यस अवधिमा सडक कविता क्रान्तिजनआन्दोलन कवितागणतान्त्रिक कविता आदि विभिन्न अभियानहरू पनि देखापरेका छन् । यस अवधिमा थुप्रै नेपाली कविहरूले कविता सिर्जना गरी नेपाली कवितामा उल्लेख्य योगदान पु-याएका छन् । नेपाली कविताको समसामयिक धारा पनि प्रवृतिगत भिन्नताका आधारमा पूर्वार्ध २०३६२०४६, र उत्तरार्ध २०४६ देखि यता गरी दुई चरणमा विभाजन गर्नुपर्ने अवस्था देखापरिसकेको छ । २०४६ सालअघिका कवितामा मूलतः तत्कालीन पञ्चायती व्यवस्थाका विकृति  र विसङ्गतिको चित्रण पाइन्छ भने त्यसपछिका कवितामा प्रजातान्त्रिक व्यवस्थाभित्रका अव्यवस्था विकृति  –विसङ्गतिनेताहरूका दुष्वृतिको चित्रणसशस्त्र सङ्घर्षको समर्थनविरोध एवं शान्तिको कामनागणतन्त्र प्रतिको आस्थाविश्वासअविश्वासखबरदारीवर्तमान युगीन विविध क्षेत्रका यथार्थको प्रकटीकरण आदिको अभिव्यक्ति पाइन्छ । यी सबै खाले प्रवृति विभिन्न कविका कवितामा पनि फेला पर्छन् ।

 


 

नेपाली कविताको आधुनिक कालका प्रमुख विशेषताहरु

 

-वर्तमान युगीन विविध क्षेत्रका यथार्थको प्रकटीकरण

-वासुलभ प्रेमप्रणयविरहराष्ट्रप्रेमप्रकृतिप्रेमसुधारवादी मानवतावादी दृष्टि

- प्रगीतात्मक संरचनामा संरचित

- निम्नवर्गीय आर्थिक अभावदैनिक जीविकोपार्जनका समस्यान्यूनतम आधारभूत

- देशप्रेममानवीयप्रेममानवतावादी चिन्तनअन्यायअत्याचार एवं यौन विकृति  र यौन शोषणको विरोध

- धार्मिक मान्यता र पितृसत्तात्मक मानसिकताको विरोध

- मानवीयप्रेमप्रणययौवनजन्यइच्छाआकाङ्क्षासमानतास्वतन्त्रतामातृत्वआशानिराशाबिछोडमिलनछटपटीराष्ट्रप्रेमप्रकृतिप्रेम आदि कै स्वच्छन्द अभिव्यक्ति

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

नाटकको परिचय र परिभाषा

     नाटकको परिचय र परिभाषा परिचयः   नट् धातुमा, ण्वुल् प्रत्यय लागेर नाटक शब्दको निर्माण हुन्छ र यसको शाब्दिक अर्थ अभिनय हुन अाउँछ ।     रङ...